Fithall magazín

Pondelok 21.9.2020 meniny má Matúš

Jedlo a výživa

Doplnky stravy na chudnutie. Kupovať alebo nekupovať?

Doplnky stravy na chudnutie. Kupovať alebo nekupovať?



To, že sa chudnutie nezaobíde bez pohybovej aktivity, je všetkým asi celkom jasné. Diétou síce stratíte niekoľko kilogramov, ale prídete aj o veľa cennej svalovej hmoty a tak rýchlo, ako ste schudli, Vám váha vyletí naspäť hore. Pohybová aktivita bez dobre zostaveného jedálnička tiež nie je príliš efektívna, pretože potom dochádza skôr k nárastu svalovej hmoty, bez toho aby mizol podkožný tuk, takže potom vyzerá človek mohutnejšie, než na začiatku svojho snaženia.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Tukové bunky môžu pomôcť schudnúť

Schudnite chôdzou

Ovocie pri diéte

 
Pre redukovanie hmotnosti je optimálne skĺbiť aeróbnu aktivitu s posilňovaním, aby sa pálil podkožný tuk, ale zároveň neubúdali svaly. Niekedy ľudia v snahe chudnúť rýchlejšie a efektívnejšie cvičia veľa a jedia málo, ale taký nepomer vedie skôr k pravému opaku. Pri veľkej fyzickej námahe musí telo dostať také množstvo živín, aby pokryli potreby bazálneho metabolizmu, ale tiež dosť na to, aby sa svaly mohli regenerovať a silnieť. Pri nedostatočnom energetickom príjme a súčasne veľkom výdaji energie je organizmus stresovaný. Dostane sa do stavu, kedy sa naopak snaží všetku energiu šetriť a pokiaľ možno ukladať vo forme tuku, pretože hrozí, že bude opäť nadmerne zaťažený. Pokiaľ teda chcete veľa športovať a chudnúť, musíte dostatočne a kvalitne jesť. Ak jesť nebudete, nebudete ani chudnúť. Zloženie jedálnička potom závisí na tom, akému športu sa venujete. Pri silových športoch je dôležitý príjem bielkovín, pri vytrvalostných sa zamerajte skôr na sacharidy.

Môže sa stať, že aj napriek vyváženému a rozumnému jedálničku nie sú niektoré živiny zastúpené dostatočne, alebo že organizmus vyžaduje viac, než je možné dodať jedlom. Potom sa k slovu dostanú doplnky stravy. Existuje veľké množstvo doplnkov stravy pre športovcov, ale je dobré pamätať na to, že základom musí byť kvalitná výživa. Doplnky stravy nie sú lieky, radia sa do kategórie potravín a mali by mať pozitívny vplyv na ľudské zdravie. Bývajú účinné práve v momente, keď niektorá z dôležitých zložiek v strave chýba. Ich voľba opäť závisí na tom, akej aktivite sa venujete a aké ciele chcete dosiahnuť. Ak potrebujete nabrať či skvalitniť svalovú hmotu, najviac používanými doplnkami sú v tomto prípade proteínové nápoje a aminokyseliny v tabletkách. Proteínové nápoje zoženiete najčastejšie v podobe prášku a môžete vyberať z rôzne silných koncentrácií, príchutí aj ingrediencií. V dobrom fitnescentre alebo predajni s takýmito prípravkami by Vám mali byť schopní poradiť, ktorý z nich je pre vás najvhodnejší.

Najrozšírenejším doplnkom stravy pre spaľovanie tuku je pravdepodobne L-karnitín. Je to derivát aminokyselín, ktorý sa podieľa na prenose a oxidácii mastných kyselín, a teda by mal byť nápomocný pri chudnutí. Vedeckými štúdiami síce jeho efekt na znižovanie hmotnosti nebol preukázaný, ale keď nepomôže, tak je dobré vedieť, že určite neuškodí, pretože táto aminokyselina je prirodzenou súčasťou ľudského tela. Na niektorých jedincov naviac doplnky stravy fungujú ako placebo, a to znamená, že po ich užití môžu mať subjektívny pocit energie či sily a o dobrý pocit z cvičenia tu ide predovšetkým.

Dnes je k dostaniu nepreberné množstvo preparátov na znižovanie hmotnosti, zaháňanie pocitu hladu, nárastu svalov a podobne, ale ak máte nedostatky vo výžive, žiadny z nich Vám rozhodne k Vášmu cieľu nepomôže. Doplnky stravy by mali naozaj len dopĺňať jedálniček, nie ho utvárať. Pokiaľ si myslíte, že Vám niektorý z nich prospeje, pokojne ho vyskúšajte, svoje zdravie určite neohrozíte.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Chcete schudnúť? Pite!
Zdravý životný štýl Chudnutie sa začína v hlave
Zdravý životný štýl Psychoterapia a chudnutie