Fithall magazín

Pondelok 21.9.2020 meniny má Matúš

Jedlo a výživa

Ovocie pri diéte

Ovocie pri diéte



Máloktorá potravina je opradená toľkými otáznikmi, ako práve ovocie. Okolo týchto sladkých plodov bolo napísané už more článkov a vykonaných veľa výskumov, ich závery sú ale často rozporuplné. Najčastejšie sa diskutuje o tom, či je ovocie naozaj tak zdravé, ako sa ľudia domnievajú, či cukry, ktoré obsahuje, skôr organizmu neškodia, a či nie je prekážkou v zbavovaní sa prebytočných kilogramov.
 
Už deti v materskej škôlke vedia, že ovocie je zdravé, pretože obsahuje vitamíny. Množstvo vitamínov je ale závislé na mnohých faktoroch, ako je teplota, prístup vzduchu, svetlo, pôda, čas, kedy sú plody zozbierané, kde, kedy, ako dlho a v akých podmienkach sú skladované. Nemožno teda jednoducho povedať, že v tom a v tom ovocí je veľa či málo vitamínov, pretože vplyvy, ktoré sa na tomto obsahu podieľajú, možno len ťažko odhadovať. Skúste uprednostňovať sezónne ovocie, pokiaľ možno vypestované u nás, ktoré nebolo dlho prepravované, ani skladované v nevhodných podmienkach.

 

ČITAJTE TIEŽ

Schudnete s ovocím?

Ako schudnút? Máme pre vás zaručené tipy

Vyčistite organizmus šťavou

 

Nesporným pozitívom ovocia je vysoký obsah vlákniny. Rozpustná aj nerozpustná vláknina je veľmi dôležitá pre správnu funkciu tráviaceho ústrojenstva a práve ovocie obsahuje nezanedbateľné množstvo. Vďaka vláknine možno predísť rakovine hrubého čreva, ale tiež zaisťuje oveľa dlhší pocit sýtosti.

Ovocie obsahuje okrem vlákniny aj veľa cukru. Medzi tieto cukry patrí fruktóza, sacharóza a glukóza. Práve okolo fruktózy panuje veľa mýtov - hovorí sa, že kvôli nej tukovatie pečeň (pravdou je, že metabolizmus fruktózy v pečeni prebieha), a že jej konzumácia vedie k obezite a metabolickému syndrómu. Okrem ovocia ju nájdete aj v mede, zemiakoch, kukurici či v cibuli. Priemyselne sa potom získava z cukrovej trstiny, cukrovej repy alebo kukurice a najčastejšie ju na obaloch potravín nájdete pod názvom fruktózový alebo glukózovo-fruktózový sirup. Producenti potravín tento sirup pridávajú do potravín, pretože je lacný, ale tiež dobre chutí. Fruktózy z ovocia samotného sa báť rozhodne nemusíte, ale kontrolujte obsah týchto priemyselne vyrábaných sirupov na potravinách a cukrovinkách, ktoré kupujete. Pri ich nadužívaní pravdepodobnosť priberania na váhe a zdravotných komplikácií rastie.
 
V rôznych diétach sa zelenina a ovocie radí na popredné priečky. Kvôli obsahu cukru je ale zaraďovanie veľkého množstva ovocia do chudnúcich režimov sporné. Keď prijatú energiu z ovocia nevyužijete, uloží sa v podobe tukových zásob, nech už pochádza odkiaľkoľvek. Rozhodne je ale lepšie dať si čerstvé ovocie, ako priemyselne spracovanú cukrovinku. Ak pri chuti na sladké siahnete po sušenom ovocí, dajte pozor, aby nebolo sírené a dosladzované. Množstvo kalórií v takej pochúťke býva často väčšie, než by ste čakali. Ak chcete chudnúť, ovocie si doprajte predovšetkým dopoludnia, večer siahnite skôr po zelenine.
   
Keď kupujete ovocie v supermarketoch, vyberajte si nepoškodené a zrelé kúsky. Doma ho skladujte v chlade a suchu. Nebojte sa negatívneho vplyvu ovocia na Vaše zdravie ani líniu, jeho konzumáciou Vášmu telu skôr prospejete.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Jedlo a výživa Sušené ovocie - sladkosti pre zdravie
Výživa Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde