Fithall magazín

Utorok 17.9.2019 meniny má Olympia

Jedlo a výživa

Byť či nebyť vegetariánom

Byť či nebyť vegetariánom



Vegetariánstvo ani vegánstvo už dnes nie sú exotické pojmy a na ich priaznivcov sa nehľadí cez prsty. Vegetariáni nejedia mäso z rôznych dôvodov, medzi ktoré patrí etika, zdravie, ale aj náboženstvo. Vegáni zašli ešte ďalej a vyhýbajú sa všetkým živočíšnym produktom.

Všetky alternatívne výživové smery majú svoje výhody aj nevýhody. Ak sa teda rozhodujete, či niektorý z týchto smerov vyskúšať, najprv si zistite všetky dostupné informácie. Problémom je, že tie bývajú často skreslené, podľa toho, kto ich ponúka - či priaznivec, či odporca daného systému stravovania.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Zdravé vitamíny

Vláknina - načo nám je dobrá

Čínska medicína:Tipy pre každoenné stravovanie

 

Úplným základom je uvedomenie si našich genetických vlôh - človek bol odjakživa lovec a zberač, preto je tráviace ústrojenstvo prispôsobené na spracovávanie mäsa, ale aj rastlinnej stravy. Mäsožravce z ríše zvierat majú črevá relatívne krátké, bylinožravce naopak dlhé. Človek sa potom nachádza niekde medzi nimi. Tým, že začali ľudia využívať oheň a tepelne upravovať svoje úlovky, si zaistili potrebné živiny pre rýchly rozvoj mozgu a rozumových schopností vôbec. Ak sa človek rozhodne, že nebude jesť mäso, mal by vedieť, z akých iných zdrojov môže chýbajúce látky doplniť.

Výhodou rastlinnej stravy je to, že obsahuje minimum nasýtených mastných kyselín, veľa vlákniny, vitamínov a minerálov. Horšie je to s kvalitnými bielkovinami, omega 3 nenasýtenými kyselinami jódom a látkami, ktoré sa nachádzajú predovšetkým v živočíšnych produktoch (vitamín B12, železo). U vegánov sa potom často objavuje nedostatok vápnika a zinku.

Argument, že vegetariáni trpia menej kardiovaskulárnymi chorobami je síce častý, ale nie úplne objektívny. Ľudia, ktorí majú nejakú formu srdcovo-cievneho ochorenia, cukrovku, vysoký krvný tlak a sú obézni, sú spravidla tí, ktorí jedia veľa vyprážaných jedál, priemyselne spracovaných potravín a nemajú dostatok pohybu. Konzumácia chudého mäsa, vajec a nízkotučných mliečnych výrobkov má s takými ťažkosťami len pramálo spoločného.

Vďaka širokej ponuke na našom trhu nemusia ani vegetariáni a vegáni trpieť nedostatkom živín. Existujú výrobky, ktoré mäso, vajcia a mliečne produkty adekvátne nahrádzajú, ale aj rôzne doplnky stravy, multivitamínové a multiminerálne tablety.

Alternatívne výživové smery by mali byť postavené na znalostiach o zložení konkrétnych potravín - každý vegan by mal napríklad vedieť, že v maku je viac vápnika, než v mlieku, že vitamín B 12 je možné získať z riasy Nori (ale radšej i z doplnkov stravy), aj to, že omega 3 nenasýtené kyseliny nie sú len v morských rybách, ale aj v ľanových semienkach.

Ak si stále nie ste istí, či Vám mäso a živočíšne výrobky prospievajú, alebo nie, skúste ich na nejaký čas vynechať a uvidíte, ako sa potom budete cítiť. Čisto rastlinná strava rozhodne nie je pre každého, ale existujú ľudia, ktorí z nej profitujú. Nezabúdajte, že vegetariánstvo ani vegánstvo neznamená jesť vyprážané zemiakové lupienky a hranolky s kečupom, ale veľa ovocia, zeleniny, strukovín, obilnín, semien a orechov.

Keď zo svojho jedálnička vypustíte vyprážané rezne, tučné mäso, údeniny, párky, trvanlivé salámy, paštéty, bravčové konzervy a tučné smotanové zmrzliny, určite svojmu telu prospejete!


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Sušené ovocie - sladkosti pre zdravie
Jedlo a výživa Čo by nemalo chýbať v správnej kuchyni
Jedlo a výživa Princípy zdravého stravovania