Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Zdravé varenie pre vaše deti

Zdravé varenie pre vaše deti



Prinútiť deti k zdravému jedálničku nie je vôbec jednoduché. Základným predpokladom, aby Vaše deti jedli zdravšie jedlá, je to, že ich budete jesť aj Vy. Deti sa totiž učia veľmi efektívne prostredníctvom napodobňovania, preto chcú jesť to isté, čo vidia doma alebo u svojich kamarátov.

Ak Vám naozaj záleží na tom, aby sa Vaše ratolesti stravovali rozumne, snažte sa ich učiť v tomto smere už od malička. Forma sa samozrejme musí prispôsobiť veku, ale časom by sa deti mali dozvedieť, že ľudia majú jesť pravidelne, v pokoji a pestro, ale tiež to, že cukríky a iné pochutiny sú len doplnením jedálnička, nie jeho hlavnou súčasťou.

 

ČITAJTE TIEŽ:

Desatoro, ako predísť nadváhe detí

Zásady detskej výživy

Zabavte deti pohybom


Deti do jedla príliš nenúťte, aby si nevytvorili voči jedeniu averziu, ale ani ich nenechávajte jesť, čo samy chcú a kedy chcú. Aby ste urobili príťažlivejšími nepopulárne, ale zdravé potraviny, s receptami a jedlami sa trochu vyhrajte.

Pretože je každé dieťa iné, nie je možné odporúčať konkrétne jedálničky alebo recepty prostredníctvom internetu, ale môžete sa inšpirovať niektorými z tipov pre ich zdravšie stravovanie.

1. Mliečne výrobky

Deti potrebujú pre svoj vývoj dostatok vápnika i ďalších látok, ktoré pochádzajú z mlieka. Chcete, aby Vaše dieťa jedlo aj kozie či ovčie výrobky, zvykajte ho na ne odmalička. Kupujte prirodzene tučné mliečne výrobky, ktoré nie sú nijako dosladzované. Práve v dochucovacích zložkách v jogurtoch a mliečnych nápojoch sa skrýva veľa cukru, farbív a konzervantov, ktoré detský organizmus veľmi zaťažujú. Nehľadiac na to, že niektoré z nich sú dokonca zdraviu škodlivé! Jogurty dosladzujte medom alebo domácou zaváraninou a budete mať istotu, že dieťa nekonzumuje žiadne chemikálie. Problémom je, že jogurty "pre deti" majú často veľmi lákavé obaly a deti ich chcú práve preto. Skúste sa s nimi dohovoriť, že svoju obľúbenú postavičku dostanú v inej forme, než práve na takomto nezdravom výrobku.

2. Cereálie
S cereáliami (v bežnom jazyku s obilninami) je rovnaký problém, ako s jogurtami. Obilné výrobky, ktoré sú určené na raňajky pre tých najmenších, bývajú veľmi často prezentované v krásnych a pútavých obaloch. Vnútri sa potom skrýva veľa jednoduchých cukrov, bielej múky, nasýtených tukov, farbív, konzervantov, aróm a ďalších éčok. Skúste svojim deťom ponúknuť skôr čerstvý chlieb s poctivým maslom a medom, domácou marmeládou alebo syrom a vyhrajte sa s jeho servírovaním. Malým deťom chlieb nakrájajte na kocky a servírujte bez kôrky s vidličkou. Pečivo voľte radšej svetlé - celozrnné výrobky nedokáže detský organizmus tak dobre stráviť. Alternatívou predávaných obilnín tiež môže byť ovsená kaša s ovocím a čokoládou.
   
3. Ovocie a zelenina

Niekedy je ťažké prepašovať do jedálnička detí dostatok zeleniny a ovocia. Tu sa uplatní najviac Vaša fantázia. Pokúste sa zakamuflovať zeleninu do jedla tak, aby nebola na prvý pohľad vidieť ani cítiť v chuti. Pomocou ďalších ingrediencií, ako je syr a pečivo, môžete zo zeleniny vytvoriť napríklad jednoduché zvieratká alebo iné obrázky. Pri zdobení a úprave jedál si pomožte trebárs vianočnými vykrajovčmi. Deti zaujme vzhľad jedla a budú ho jesť s o to väčšou chuťou.

4. Všeobecné zásady

Pri príprave akéhokoľvek jedla pre deti veľmi šetrite soľou. To isté platí aj o korení, aj o cukre. Jedlá sa snažte pripravovať z čerstvých surovín, vyhýbajte sa polotovarom a priemyselne spracovaným výrobkom. Pokrmy pre deti hlavne duste na pare a varte, maximálne obmedzte vyprážanie či grilovanie. Starostlivo čítajte etikety potravín a kupujte také výrobky, ktoré nie sú plné éčok, konzervantov, stabilizátorov, umelých aróm a farbív.
   
Keď zje dieťa občas niečo menej zdravé, nie je to žiadna katastrofa. Ak budete deťom niektoré potraviny zakazovať, môže to v nich vyvolať ešte väčšiu túžbu. Vysvetľujte im, prečo sú určité jedlá zdravé a iné nie, ale tiež ich zapájajte do prípravy jedál a stolovania. Čím skôr sa dieťa naučí základné princípy rozumného stravovania, tým menšie je riziko nadváhy, obezity alebo poruchy príjmu potravy.

 

660x250_4.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Ako udržať dieťaťu správnu váhu
Jedlo a výživa Čo servírovať v zime deťom na tanier?
Cvičenia a trendy Deti a šport