Fithall magazín

Nedeľa 27.9.2020 meniny má Cyprián

Jedlo a výživa

Pôst: áno či nie?

Pôst: áno či nie?



Premýšľate, že by ste na jar na podporu funkcie a očistenie Vášho organizmu vyskúšali pôst? Prečítajte si, aké riziká a aké benefity Vám môže táto metóda priniesť.

Pôst je podľa definície odmietanie potravy jedincom alebo skupinou, ktorá má mať pozitívny prínos. Pôvodný zmysel pôstu vychádza z náboženstva a má pomôcť človeku odpútať sa od hmotného sveta, očistiť sa, upevniť duševnú disciplínu a symbolicky obetovať svoje telo. Počas pôstu nemusí ísť len o odopretí si jedla, ale aj ďalších zbytočných či postrádateľných návykov (fajčenie, pitie alkoholu, sexuálny pôst).

 

ČITAJTE TIEŽ

Vyčistite organizmus šťavou

Veľká jarná detoxikácia

Vláknina - načo nám je dobrá

 
Pôst ako formu očisty organizmu i duše niektorí ľudia využívajú aj dnes. Mnohí vyzdvihujú blahodarné účinky pôstu, využívajú ho ako druh liečby, zbavenie sa nadbytočných kilogramov, ale tiež ako detoxikačný program.

Pôst rozhodne nie je diéta, a ak sa dodržiava živelne, bez starostlivého plánu, môžete si zdravie naopak poškodiť. Ľudia, ktorí sa pôstami zaoberajú, navrhujú ich držanie v rozmedzí od jedného až do štyridsiatich dní. Počas tejto doby by malo dôjsť k spomaleniu a následnému zastaveniu činnosti žalúdka, ale aj k rozprúdeniu energie v ľudskom tele.

Pôst je vhodný len pre relatívne zdravých jedincov. Neodporúča sa diabetikom, tehotným a dojčiacim ženám, mladším ako 18 rokov, závislým na alkohole, ľuďom s podváhou, pacientom s cievno-srdcovými chorobami, ľuďom s psychiatrickým ochorením a mnohým ďalším skupinám.

Počas pôstu využíva telo ako zdroj energie zásoby glykogénu vo svaloch a pečeni. Potom prídu na rad bielkoviny, predovšetkým zo svalovej hmoty, a až v poslednom rade tuk. Kvôli hladovania v pečeni vznikajú ketolátky, ktoré slúžia ako alternatívny zdroj energie. Acetón potom môže byť cítiť z dychu, spôsobuje únavu, slabosť a bolesti hlavy. Organizmus sa dostáva do stavu autointoxikácia.

Počas pôstu má organizmus problémy s termoreguláciou, dych môže byť zrýchlený a povrchný, časté sú tiež závraty a točenie hlavy, ale aj brnenie končatín. Keď prekonáte tieto nepríjemné príznaky, mala by potom nastať zmena k lepšiemu.

Ľudia, ktorí držia pôsty opakovane, uvádzajú, že po niekoľkých dňoch pocity únavy i hladu zmiznú a organizmus sa začne uzdravovať.

Je jasné, že v západnom svete, kde je nadmiera potravy, a kde sa šíri epidémia obezity, je občasné obmedzenie jedla viac, než žiadúce. Ak chcete schudnúť, nie je pôst ale úplne vhodným riešením. Nesnažte sa vykompenzovať nezdravý jedálniček hladovaním, pretože to vedie k spomaleniu metabolizmu. Vaše telo v čase hladovania začne najprv spaľovať svaly a až potom (ak vôbec) tukové rezervy, preto budete po ukončení postenie sa priberať o to ľahšie a rýchlejšie. Pre detoxikáciu organizmu je vhodnejšie cvičenie, obmedzenie veľkosti porcií a zaradenie hŕby zeleniny a ovocia do jedálnička. Ak do svojho stravovacieho plánu občas vsuniete deň, kedy budete piť napríklad len zeleninové a ovocné šťavy, pravdepodobne Vám to nijako neuškodí. Snažte sa ale o Vaše telo starať počas celého roka a nespoliehať sa len na občasné pôsty, hladovky a diéty.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Nakopnite svoj metabolizmus cvičením - 2. diel
Zdravý životný štýl Očistná kúra, áno či nie?
Zdravý životný štýl Buďte zásadoví a schudnete!