Fithall magazín

Nedeľa 27.9.2020 meniny má Cyprián

Jedlo a výživa

Zdravé vitamíny

Zdravé vitamíny



Každé malé dieťa vie, že vitamíny sú pre zdravie človeka nevyhnutne dôležité. Otázkou však zostáva, odkiaľ ich čerpať a v akom množstve? Dnes máme na výber z dvoch možností - môžeme prijímať vitamíny zo stravy, alebo vo forme tabliet.

 

O obsahu vitamínov v ovocí a zelenine sa vedú dlhé diskusie - je pravdou, že v paradajke, ktorá vyrástla pod umelým osvetlením, bola oberaná zelená, tri týždne strávi na cestách, dozrieva v sklade supermarketu a potom putuje rovno na pulty, príliš veľa cenných látok pravdepodobne nie je. Na druhej strane výrobcovia potravín pridávajú vitamíny aj do výrobkov, kde sa bežne v takom množstve nevyskytujú. V lekárňach je dostať mnoho druhov multivitamínových preparátov, ktoré môžu ich nedostatok vo výžive doplniť, sporná je ale ich využiteľnosť organizmom. Ako optimálna sa teda zdá kombinácia prijmu vitamínov zo stravy s ich tabletovou formou.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Vláknina - načo nám je dobrá

Proteíny - všetko čo o nich potrebujete vedieť

Tuky a ich význam pre ľudský organizmus

Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo

 

Vitamíny ako také sprostredkúvajú v ľudskom tele rôzne chemické reakcie, podieľajú sa na metabolizme živín, sú nutné pre správny chod mnohých telesných funkcií, ale aj pre imunitu. Bohužiaľ si ich telo nevie vo väčšine prípadov vytvoriť samo, preto je dôležité na ne myslieť vo svojom jedálničku. Tak, ako so všetkými látkami, ktoré človek prijíma, aj tu platí "všetko s mierou". Veľmi nebezpečný je totiž ako nedostatok, tak nadbytok niektorých vitamínov.
 
Existuje 13 základných vitamínov. Tie sú buď rozpustné vo vode, alebo rozpustné v tukoch. Preto je dôležité, zvlášť pri chudnutí, tuk zo stravy úplne nevyraďovat.

Ak jete pestro a kvalitne a občas si doprajete nejakú vitamínovú kúru, nemusíte sa o svoje zdravie nijako zvlášť obávať. Na nedostatok niektorých vitamínov si ale dajte pozor, keď ste chorí, máte zvýšenú fyzickú alebo duševnú záťaž, ste v strese, fajčíte a pijete alkohol. Aj v tehotenstve a v staršom veku je dobré venovať vitamínom väčšiu pozornosť.

Vitamíny rozpustné v tukoch:

Vitamín A - je dôležitý pre kožu a sliznice, jeho nedostatok vedie k šerosleposti, rohovateniu kože a poškodeniu zubnej skloviny. Nájdete ho v mliečnom tuku, žĺtku, pečeni, mäse a v zelenine (mrkva, pomaranč, brokolica, špenát).

Vitamín D - nevyhnutný pre metabolizmus, jeho nedostatok spôsobuje krivicu a odvápňovanie kostí. Jedzte preto rybí tuk, kvasnice, vajcia aj mlieko. Tento vitamín sa tvorí aj sám na Vašej koži vďaka slnečnému svetlu!

Vitamín E
- zamedzuje hromadeniu škodlivých látok (je to antioxidant). Je nevyhnutný pre správny priebeh tehotenstva, má pozitívny vplyv na pohlavné žľazy. Je obsiahnutý v rastlinných olejoch, živočíšnych tukoch aj obilných klíčkoch.

Vitamín K - je dôležitý pre zrážanie krvi a mineralizáciu kostí. Jeho nedostatok vedie ku krvácavosti. Tento vitamín je tvorený pôsobením mikroorganizmov v črevách, ale tiež ho skrýva listová zelenina.

 


Vitamíny rozpustné vo vode:

Komplex vitamínov B (B1, B2, B3, B6, B9, B12, H a PP) - tieto vitamíny sú dôležité pre metabolické procesy a krvotvorbu. Ich nedostatok môže spôsobiť únavu, kŕče, zápaly, boľavé ústne kútiky alebo chudokrvnosť. Konzumujte preto dostatok obilnín (predovšetkým klíčky), vnútornosti, mäso, mlieko, zeleninu a ryby.

Vitamín C
- ak máte málo vitamínu C, je tu zvýšená pravdepodobnosť vypadávanie zubov, krvácanie, zníženej imunity a veľkej únavy. Myslite preto na množstvo surového ovocia i zeleniny vo vašom jedálničku.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Sušené ovocie - sladkosti pre zdravie
Výživa Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde
Jedlo a výživa Princípy zdravého stravovania