Fithall magazín

Nedeľa 27.9.2020 meniny má Cyprián

Jedlo a výživa

Labyrintom pečiva

Labyrintom pečiva



Pečivo je neodmysliteľnou súčasťou jedálnička mnohých z nás. Patrí k základným potravinám, pretože predstavuje dobrý zdroj energie a ľahko využiteľných sacharidov. Hodí sa nielen na raňajky alebo na desiatu, ale býva tiež obľúbenou súčasťou večerí a obedov. Odporúča sa denne zjesť asi polovicu energie zo sacharidov vo forme celozrnného pečiva. To znamená, že asi 500 kcal by malo denne pochádzať z pečiva.
 
Z hľadiska výživy sú práve druhy pečiva upečené z celozrnnej múky najvhodnejšie. Svetlé pečivo dodáva ľudskému organizmu iba energiu a sacharidy. Celozrnné výrobky navyše obsahujú vitamíny, minerálne látky a vlákninu - a je jedno, či bolo použité jedného alebo viacerých druhov múky - bez použitia zlepšujúcich a iných prídavných látok (aditív).

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Vláknina - načo nám je dobrá

Ako zbraániť prejedaniu

Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo

 
Ako ale nájsť tie správne produkty? Prejdete Ak sa českými supermarkety, narazíte na labyrint pečiva - svetlé, tmavé, zrníčkové, sa sezamovým, tekvicovým alebo slnečnicovým semienkom, grahamové, sójové ...

Ktoré si vybrať? Ako sa v ňom vyznať?

Tmavý nie je vždy celozrnný
Je pravda, že orientácia v tej záplave nie je jednoduchá a pokiaľ chcete naozaj vedieť, čo kupujete, nezostane vám, ako hľadať informáciu o zložení pečiva. Výživový poradca portálu FITHALL.cz ing Ivan Mach radí: "V malých pekárňach a obchodoch vám radi vyhovejú. Ak si nie ste istí, opýtajte sa malého pekára, on vám najlepšie poradí, čo si vybrať. Ani v supermarketoch sa ale nenechajte odbiť. Predajca má tieto informácie k dispozícii od výrobcu a je ju na požiadanie povinný vám ukázať. "
 
Rozhodne tieto informácie nepodceňujte, nespoliehajte sa len na zrak a vlastný úsudok, pretože aj tu platí, že zdanie môže klamať. Tmavé farby pečiva sa dosahuje nielen prirodzeným obsahom tmavších obilných šupiek, ako je tomu u celozrnného pečiva, ale aj dobarvováním potravinárskym farbivom. "Tmavé teda automaticky ešte neznamená, že je pečivo celozrnné. Celozrnné pečivo, ktoré sa pozná tým, že jeho štruktúra je hrubá, zrnitá, s viditeľným obsahom rozdrvených šupiek a otrúb, "vysvetľuje inžinier Mach a dopĺňa, že ani pečivo so semienkami na povrchu alebo vo vnútri nemusí byť celozrnné. "Celozrnné pečivo je také, ktoré je upečené z celozrnnej múky, vzniknuté pomletím celého obilného zrna. Aj ražná múka, ktorá je tmavšia ako pšeničná, a pre mnohých je synonymom celozrnné, môže byť pri mletí zbavené šupiek. Tým pádom potom ale chýba celozrnnú povahu, rovnako ako biela necelozrnná pšeničná múka! "

Celozrnné pečivo a deti

Často tiež počúvame, že celozrnné pečivo nie je pre deti vhodné. S tým ale Ivan Mach nesúhlasí. "Problém je práve v tom, že u nás bohužiaľ pohľad na oba druhy pečiva splýva. Vďaka mätúcim názvom pekárenských výrobkov si ľudia myslia, že jedia celozrnné pečivo, zatiaľ čo jedia síce tmavé, ale veľakrát len zafarbené pečivo. Celozrnné pečivo s viditeľným obsahom rozdrvených šupiek a otrúb, možno odporučiť ako dospelým, tak deťom. "Samozrejme, že deti by mali skonzumovať pečiva menej než dospelí, podľa veku tak polovicu dávky. To ale platí všeobecne o všetkých potravinách.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Nakopnite svoj metabolizmus cvičením - 2. diel
Jedlo a výživa Zásady zdravého domáceho stravovania
Jedlo a výživa Čo by nemalo chýbať v správnej kuchyni