Fithall magazín

Nedeľa 16.12.2018 meniny má Albína

Cvičenia a trendy

Väčšina z nás chce schudnúť, ale čo tí, ktorí chcú pribrať?

Väčšina z nás chce schudnúť, ale čo tí, ktorí chcú pribrať?



Všade sa píše o tom, čo robiť, keď chcete schudnúť. Keď niekomu poviete, že máte opačný problém a potrebujete skôr pribrať, ľudia neveriacky krútia hlavou a možno, že by si to s Vami radi vymenili. Pribrať na váhe je však oveľa ťažšie, než sa zdá. Ľudia, ktorí potrebujú alebo chcú pribrať totiž väčšinou nechcú nabrať tuk a tým zároveň ohroziť svoje zdravie, ale predovšetkým svalovú hmotu.

Najdôležitejšie je uvedomiť si, prečo je hmotnosť príliš nízka. Niekedy hrajú úlohu gény, inokedy nevhodná životospráva, nedostatok alebo nadbytok pohybu alebo nevhodný jedálniček. Genetika ovplyvňuje hmotnosť približne zo 40%, čo znamená, že máte stále 60% vo svojich rukách a to je dobrá správa.

 

Pri redukcii, ale aj priberaní váhy hrá úlohu pomer energetického príjmu a výdaja. Zatiaľ čo pre úspešné chudnutie by mal byť výdaj vyšší, ako príjem, na priberanie to platí presne naopak.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Zle naberáte svalovů hmotu? My vám poradíme, ako na to!

Prečo potrebujete svaly?

Stres zažeňte pohybom!

 
Pre nárast hmotnosti je vhodné rozdeliť jedlo počas dňa do 6-8 menších porcií, aby ste nezaťažovali Váš žalúdok veľkým množstvom potravy naraz. Nevynechávajte desiate, ale tiež si dajte dve hodiny pred spaním druhú večeru, ktorá bude zložená prevažne z bielkovín a zabráni úbytkom svalovej hmoty cez noc. Snažte sa vynechať tučné a vyprážané jedlá, polotovary a inak priemyselne spracované potraviny. S nimi by ste síce pravdepodobne pribrali, ale zároveň by sa Vám mohol zvýšiť cholesterol, krvný tlak a cukor a tým by ste svojmu zdraviu príliš nepomohli. Doprajte si zdravé a výživné jedlá, zložené z chudého mäsa, rýb, stredne tučných mliečnych výrobkov, strukovín, ryže, cestovín, pekárenských výrobkov, zemiakov, ovocia i zeleniny.

Ak chcete pribrať na váhe, je tiež vhodné vynechať kofeínové nápoje a cigarety, ktoré sa podieľajú na energetickom výdaji asi z 10%.

Fyzická aktivita je pri zdravom priberaní tiež veľmi dôležitá. Síce sa počas aktivity energia vydáva, ale pomôže Vám k celkovo lepšej funkcii organizmu. Vhodné je posilňovanie, vďaka ktorému naberiete svalovú hmotu, budete vyzerať zdravo a cítiť sa fit. Posilňujte pravidelne a buďte trpezliví, pretože výsledky sa dostavia až po určitom čase.
 
Po cvičení nikdy nevynechávajte jedlo a doprajte si dostatok odpočinku. S aeróbnymi aktivitami, ako je beh či spinning, to nepreháňajte, pretože práve takéto aktivity pomáhajú skôr v chudnutí.

Ďalšími faktormi, ktoré Vám môžu priberanie skomplikovať je nedostatok alebo nadbytok spánku, ale aj stres a psychická nepohoda. Počas spánku má telo možnosť regenerovať a silnieť. Snažte sa spať ideálne 8 hodín denne a nikdy nechoďte do postele s škŕkajúcim, ale ani príliš plným žalúdkom.

Na stres a psychickú záťaž reagujú ľudia rôzne. Niekto v strese priberá, niekto chudne. Pri strese sa organizmus pripravuje na boj alebo útek a vplyvom hormónov sú potlačené fyziologické procesy, ktoré sú v tom momente nedôležité. Práve trávenie a príjem potravy vôbec patria medzi ne a preto je možné, že ľudia pri chronickom strese môžu strácať na váhe.

Snažte sa preto so stresom aktívne vyrovnávať pomocou cvičenia a relaxácie, jesť dostatok jedla v menších porciách, dobre spať a pravidelne posilňovať a uvidíte, že na seba výsledky nenechajú dlho čakať.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Svaly - čo o nich viete?
Cvičenia a trendy Zásady cvičenia doma
Cvičenia a trendy Vyberte si pohyb, ktorý Vám sadne