Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Vyberte si pohyb, ktorý Vám sadne

Vyberte si pohyb, ktorý Vám sadne



Chcete chudnúť, tvarovať postavu, pretiahnuť sa po dlhom pracovnom dni, alebo jednoducho len na chvíľu vypnúť a odreagovať sa? Ku všetkým týmto účelom skvele poslúži pohyb. Každá pohybová aktivita sa však nehodí pre každého. Veľmi záleží, čo chcete dosiahnuť, aké ciele si kladiete, koľko máte času, ale aj aká osobnosť ste Vy sama.
   
Cvičenie a pohyb celkovo by sa mal stať prirodzenou a príjemnou súčasťou Vášho týždňa. Je dôležité, aby pohybová aktivita zapadla do Vášho harmonogramu a nenarušovala Vaše plány, ale tiež aby ste sa pri cvičení cítili dobre.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Kick-box. Zmeň svoje tělo a kondíciu

Prečo potrebujete svaly

Preplávať sa ku krásnemu telu

 
Zamyslite sa nad tým, či Vám vyhovuje vedenie, alebo skôr voľnosť. Či potrebujete, aby Vám niekto hovoril ako cvičiť, alebo či chcete byť svojim vlastným pánom. Každá z týchto možností má svoje výhody aj nevýhody.
 
Cvičenie s inštruktorom
Dnes existuje nepreberné množstvo rôznych lekcií vo fitness centrách, ktoré sú vedené profesionálnym inštruktorom. Nesporná výhoda takýchto lekcií spočíva v tom, že inštruktor Vám hovorí, čo máte robiť, kontroluje, či pohyb vykonávate správne, mal by Vás podporovať, ale aj motivovať a pomôcť dosiahnuť Vaše ciele.
   
Pri lekciách, ako je joga alebo pilates je veľmi dôležité správne dýchanie a prevedenie pohybov a pri cvičení s inštruktorom môžete odhodiť starosti za hlavu a sústrediť sa len na cvičenie. Zároveň budete mať istotu, že cvičíte správne a počas cvičenia si neublížite. Pri dynamickejších lekciách, ako je napríklad kickbox, tae-bo, HEAT či aerobic Vám tréner pomôže strážiť tepovú frekvenciu, aby ste optimálne spaľovali tuky, stráži, či vykonávate cvičenie dobre a neubližujete si ním, ale predovšetkým je Vám pri cvičení motiváciou a podporou.
   
Ďalej môžete inštruktora využiť aj pri individuálnych aktivitách, ako je cvičenie v posilňovni, kde ho budete mať len pre seba, individuálnych lekciách jogy či pilates, ale tiež si môžete najať trénera napríklad na golf či jazdu na kolieskových korčuliach.

Cvičenie bez inštruktora
Ak patríte skôr medzi sólista a radšej cvičíte sama, môžete si vybrať pohyb, ktorý bude úplne vo Vašej réžii. Nikto Vám nebude hovoriť, čo a ako máte robiť a môžete sa sústrediť len na svoje vlastné pocity. Bez vedenia možno cvičiť v posilňovni, ale je vhodné sa aspoň niekoľko prvých lekcií nechať viesť, aby ste si cvičením skôr neškodili. Skvelým pohybom, pri ktorom nepotrebujete vedenie trénera, môže byť beh, nordic walking, jazda na kolieskových korčuliach, plávanie či jazda na bicykli. Môžete bežať či ísť tak rýchlo, ako Vám to vyhovuje, nikto Vás nenaháňa, cvičenie naplánujete len podľa seba. Je len na Vás, či k cvičeniu prizvete kamarátku či priateľa, či si vezmete so sebou svoju obľúbenú hudbu a kedy a ako dlho sa budete pohybu venovať.

Ďalej zvážte, či radšej cvičíte sama, s kamarátkou alebo vo väčšej skupine. Spoločnosť druhých môže byť pri športe pre niekoho motiváciou, pre niekoho naopak záťažou. Veľmi tiež záleží na tom, v akom ste zdravotnom stave, kondíciu, koľko máte na cvičenie času, ale aj aký typ človeka ste. Podľa toho, či Vám vyhovuje cvičenie v pomalšom alebo rýchlejšom tempe, si môžete zvoliť z nasledovných kategórií.

Body & mind cvičenie
Cvičenie, ako je joga alebo pilates, je vhodné pre úplne všetky vekové kategórie. Je to cvičenie, kedy sa venujete hlavne sama sebe a svojim pocitom. Cvičenie prebieha v pomalšom tempe, čo však zďaleka neznamená, že by nebolo fyzicky náročné. Cvičenie si nevyžaduje, aby ste boli zvlášť ohybná či silná, pretože takéto druhy cvičenia by mali rešpektovať práve Vašu aktuálnu formu. Môžete cvičiť pod vedením inštruktora, ktorý by mal byť schopný pozície prispôsobiť práve Vašim potrebám, ale tiež je možné cvičiť doma osamote. Takýto druh cvičenia nie je zameraný na spaľovanie podkožného tuku, ale predovšetkým na spevnenie hlboko uložených svalov, na prevenciu bolesti chrbta a kĺbov, pretiahnutie a posilnenie celého tela a na prácu s dychom. Cvičenie pôsobí antistresovo, má pozitívny vplyv na Vašu psychiku a môže Vám pomôcť dosiahnuť duševnú pohodu a harmóniu. Medzi tzv. body & mind cvičenia patrí klasická hatha yoga, kedy cvičíte v pomalom tempe, výdrže v jednotlivých pozíciách sú dlhšie a venujete sa aj relaxácii a dychovým technikám, power yoga, ktorá je dynamickejšia, ale aj pilates, ktorý je zameraný predovšetkým na prácu s centrom tela.

Dymamické cvičenie

Rýchlejšie formy cvičenia, či už vo fitness centrách alebo u Vás doma alebo vonku sú vhodné na odreagovanie sa, vybitie prebytočnej energie, uvoľnenie stresu a napätia, ale tiež pre spaľovanie tuku a formovanie postavy. U takých cvičení, ako je aerobic, kickbox, tae-bo, beh, jazda na bicykli či kolieskových korčuliach, squash, tenis či spinning je dôležité uvedomiť si, čo chcem vlastne dosiahnuť. Ak chcete cvičením formovať postavu a spaľovať tuky, je dôležité správne dýchať a cvičiť v primeranom tempe. Ak sa cvičením chcete odreagovať a vyčistiť si hlavu, potom sa zamerajte hlavne na to, aby Vás cvičenie bavilo a zároveň sa zlepšovala Vaša fyzická kondícia. Medzi dynamická cvičenia radíme predovšetkým aktivity, pri ktorých Vám stúpne tepová frekvencia a telo začne čerpať energiu z Vašich tukových zásob. Nesporným prínosom rýchlejších pohybových aktivít je aj uvoľňovanie endorfínov, hormónov dobrej nálady a Vy sa potom budete cítiť skvele fyzicky aj psychicky. Medzi také aktivity, ktoré Vám pomôžu formovať postavu, ale tiež zlepšiť náladu patrí aerobic, Zumba, kickbox, HEAT, beh, jazda na bicykli či korčuliach, tanec a mnoho ďalších, takže je len na Vás, po ktorej z nich siahnete.

Či už Vám vyhovuje cvičenie ráno alebo večer, osamote alebo s niekým, pomalé alebo rýchle, je dôležité, aby ste sa na ne tešili, užili si ho a aby sa stalo súčasťou vášho životného štýlu. Zároveň platí staré známe pravidlo, že pravidelnosť v cvičení je cestou k úspechu.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
Cvičenia a trendy Bolí vás chrbát? Jedzte vitamíny a buďte v pohybe.
Cvičenia a trendy Cvičte a bude sa vám lepšie spať