Fithall magazín

Sobota 15.12.2018 meniny má Ivica

Cvičenia a trendy

Prečo potrebujete svaly

Prečo potrebujete svaly



Svaly sú dôležitou súčasťou pohybového aparátu. Čím ste trénovanejší, tým pevnejšie máte telo. Aby ste si mohli svaly vybudovať, mali by ste o nich aj niečo vedieť. Ak pochopíte ich zákonitosti a reakcie, tým ľahšie sa vám bude cvičiť. Okrem toho získate aj lepší pocit.
 
Niekoľko dôležitých informácií o svaloch:

1. Naše svalstvo je životne dôležité, pretože nám umožňuje pohyb - či už pri joggingu, pri chôdzi, alebo aj pri čistení zubov. Bez svalov nejde vôbec nič.
 
2. Na rozdiel od hladkého svalstva (napríklad v črevnej stene) môžeme kostrové svalstvo pomocou špeciálnych cvikov cielene trénovať. Ku kostrovému svalstvu patrí vyše 400 voľne ovládateľných svalov. Z väčšej časti sú spojené šľachami s kostrovými kosťami a tým i s pasívnym pohybovým aparátom.
 
3. Naše svaly sú na jednej strane motory pre náš celkový pohybový aparát, ale na druhej strane aj "stĺpy", na ktorých spočíva statika nášho tela. Trénované svaly preto zlepšujú ako slobodu nášho pohybu, tak aj naše držanie tela.
 
4. U žien tvoria svaly asi 25 až 30 percent, u mužov dokonca 40 až 50 percent telesnej hmoty. Najväčší je mimochodom veľký chrbtový sval, najsilnejší  je náš žuvací sval.
 
5. Kostrové svalstvo sa skladá zo svalových povrazcov a tie zase zo svalových vlákien. Počet a zloženie týchto svalových vlákien je u každého človeka iné - ale jedno je všetkým spoločné: svaly sú tým výkonnejšie, čím lepšie sú trénované, pretože trénované svaly môžu aktivovať obzvlášť veľa svalových vlákien.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Chudnutie se začína v hlave

Čo by nemalo chýbať v správnej kuchyni

Zásady zdravého domáceho stravovania


Správne podnety
Bez ohľadu na genetické predpoklady je druh aktivovaných svalových vlákien určovaný špecifickým typom vášho tréningu. Ak chcete denne dvíhať závažia alebo prekonať rekord v šprinte na 100 m, potom budete trénovať takmer výlučne vaše biela svalové vlákna. Maratónski bežci, triatlonisti alebo iní vytrvalostní športovci posilňujú predovšetkým červená svalové vlákna. S pribúdajúcim vekom sa rýchle a pomalé svalové vlákna stále viac miešajú do akejsi kombinovanej formy. Aby ste zostali vo forme, potrebujete (vy aj vaše svaly) správnu porciu podnetov - a tie môžete získavať pravidelným vykonávaním rýchlych cvikov na posilňovanie svalstva.
 
Rast svalov
Nie je dôležité, ako veľa trénujete - počet vašich svalov sa pri tom nezmení! Kto teda hovorí, že "teraz má viac svalov než predtým", myslí tým len to, že sa zlepšil objem, tvar a pevnosť jeho svalov. Skrátka: jeho telo vyzerá športovo a v kondícii. Naše svaly majú schopnosť prispôsobiť sa rôznym typom záťaže. To tiež vysvetľuje, prečo je naše telo po dlhoročnom polihovaní na gauči ochabnuté a ťažkopádne. V sede (alebo ležmo) totiž svaly takmer vôbec nepracujú. A pretože je aktivované stále menej svalových vlákien, sval v pravom slova zmysle ochabuje. Svaly potrebujú pre svoj rast impulzy. Rýchle cviky na posilnenie svalstva uplatňujú ako pomalé dynamické, tak aj statické fázy. Cieľom cvičenia je "hypertrofia" - tým sa v tomto prípade myslí rast hrúbky svalov, čo však neznamená, že by ste si mali vyvinúť "hrubé svaly", ale iba to, že dochádza k napnutiu svalov, formovaniu a zoštíhleniu postavy a vyhladeniu kože.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
Jedlo a výživa Princípy zdravého stravovania
Jedlo a výživa Sušené ovocie - sladkosti pre zdravie