Fithall magazín

Streda 21.11.2018 meniny má Elvíra

Cvičenia a trendy

Kam mizne tuk, ktorý spaľujeme pri cvičení?

Kam mizne tuk, ktorý spaľujeme pri cvičení?



Motiváciou, prečo sa hýbať, môže byť pre každého niečo iné. Niekto cvičí, aby bol zdravý a silný, iný aby si prečistil hlavu a vydýchol od každodenného stresu, ďalší preto, pretože môže a nevyhnutne to potrebuje k životu, ale čo si budeme nahovárať, veľa ľudí to robí pre vzhľad a chudnutie.

Spaľovanie podkožného tuku je všeobecne prínosné, a to aj pre tých, ktorí nie sú vyložene obézni. Z hľadiska fungovania tela je výhodnejšie mať viac svalov a menej tuku (ale nie extrémne málo u žien kvôli menštruačnému cyklu a ženskému zdraviu vôbec).

Čo sa ale s tým tukom deje, keď cvičíme? Okolo tejto otázky panuje veľa mýtov a skreslených predstáv. Mnoho ľudí si napríklad myslí, že sa tuk vyplavuje spoločne s potom. No, čiastočne áno. Pot ale prevažne odvádza z tela nadbytočné teplo a vyrovnáva teplotné rozdiely. Potením sa zbavujeme vody, iónov a odpadových látok (chlorid sodný), ale rozhodne nie všetkých podkožných tukových zásob. V saune určite tuk neschudnete, len sa pripravíte o vodu!

Tuk sa dokonca ani nevie premeniť na svaly! Ide totiž o úplne odlišné tkanivo, a ak nie ste čarodejníci, meniť tuk na svaly je ako meniť vodu na víno. Jednoducho to nejde. Aby ste mali svalnatejšie a "chudšie" telo, je nutné zbaviť sa tuku a svaly poctivo vybudovať silovým tréningom a adekvátnou stravou.

Ľudovo sa hovorí, že tuk cvičením spaľujeme, ale on v podstate nikam len tak zmiznúť nemôže. Pri chudnutí sa vylučuje do vzduchu v podobe oxidu uhličitého (84%) a zvyšných 16% strácame spolu s potom, slzami a ďalšími telesnými tekutinami.

V okamihu, keď sa rozbije molekula tuku, vznikne vodík a oxid uhličitý. Vedci dokonca zistili, že na každý kilogram spáleného tuku potrebujeme vdýchnuť 29 kilogramov kyslíka, a že pri tomto procese telo vyprodukuje 28 kilogramov oxidu uhličitého a 11 kilogramov vody! Hmota sa nemôže len tak stratiť - to je fyzika!

Tuk z jedla sa postupne uvoľňuje do krvi. Lipidy kolujú v krvi až do okamihu, kedy sa telo rozhodne, že už ďalšie k svojej prevádzke nepotrebuje a uloží si ich do podkožia a okolo vnútorných orgánov na "horšie časy".

Pri fyzickej aktivite sa tuky vo svaloch štiepia na jednoduchšie mastné kyseliny a vzniká ATP (adenozíntrifosfát) a CP (kreatinfosfát) - látky, vďaka ktorým máme energiu. Splodiny takéhoto štiepenia potom "vydýchame" a "vypotíme". Čím viac sa hýbeme, tým viac svalových tukov sa štiepi. Čím viac svalov máme, tým viac tukov sa štiepi. Mať viac svalov je teda výhodné pre spaľovanie tukových zásob.

Bohužiaľ si nemôžeme vybrať, kde sa budú tuky páliť - každá tuková bunka uvoľňuje mastné kyseliny rovnomerne - potom záleží na tom, ako ste geneticky stavaní a kde máte tukových buniek uložených najviac.

Pri cvičení sa telo o seba postará samo. Vy sa starajte o to, aby malo pre pohyb to správne palivo v primeranom množstve, ale aj o to, aby sa z pohybu nestal len nástroj na chudnutie. Pohyb je zábava, esencia života. Hýbte sa, pretože môžete!


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Tuky a ich význam pre ľudský organizmus
Radíme Ako efektívne spaľovať tuky?
Radíme Cvičíte a stále to nie je vidieť? My vieme prečo!