Fithall magazín

Nedeľa 16.12.2018 meniny má Albína

Cvičenia a trendy

Ako zistiť svoju úroveň fitness

Ako zistiť svoju úroveň fitness



Snažíte sa, trénujete, poctivo cvičíte, tvrdo driete, beháte, posilujete, preťahujete sa, hýbete sa. Občas pozorujete, že sa v niektorom aspekte cvičenia zlepšujete, niekedy zažívate stagnáciu alebo dokonca frustráciu zo zhoršenia výkonu. Sem tam nemáte na tréning silu a energiu, sú dni, kedy sa vám nechce, existujú okamihy, v ktorých ste schopní lámať skaly.

Možno, že si vravíte, ako na tom vlastne so svojou úrovňou fitness ste. Otvoríte počítač, vyhľadáte si rôzne spôsoby, ako merať úroveň fitness a porovnáte svoje výkony s tabuľkami. Zistíte, ako na tom ste v tom, či onom cviku voči norme. Existujú testy na kľučky, chôdzu po schodoch, armádne testy (beh, sedy - ľahy, kľuky), meranie výskoku, testy na brušné svaly, bežecké testy a vlastne testy na všetko, na čo si len spomeniete.

Ak máte chuť a čas, pokojne si niektorý z testov aj tabuľky s normami vyhľadajte a vyskúšajte ho. Problém u takých skúšok ale je, že vlastne neviete, aké sú štandardné podmienky testovania, na akej populácii sa robili normy alebo či sú normy aktuálne. Otázkou tiež je, k čomu vám poslúži informácia, že ste v tom, či onom cviku v pásme podpriemeru, priemeru, alebo nadpriemeru.

Porovnávanie sa s druhými na jednej strane patrí k životu - vďaka porovnávaniu sa vieme, ako sme na tom voči druhým. Na strane druhej môže viesť priamo do pekiel. Porovnávanie sa s druhými môže spôsobovať depresívne pocity a myšlienky, demotivovať nás, sťahovať dolu alebo stáť za pocitmi menejcennosti. Ak sa už s ostatnými porovnávate, berte to s obrovským nadhľadom a rešpektom k sebe samému, východiskovým štartovným pozíciám, genetike, sociálnemu zázemiu i individualite povahových i telesných vlastností. Porovnávajte sa sami so sebou, s tým, akí ste boli včera, pred týždňom, či pred rokom. Buďte sami sebe súperom.

Zamyslite sa, či sa vo svojom tréningu špecializujete len na určitú oblasť pohybu (sila hornej polovice tela pri zdvíhaní činky na bench presse, flexibilita pri robení mosta v joge, rýchlosť behu na bežeckom ovále, vytrvalosť na dlhých tratiach) alebo sa snažíte o komplexnosť a živosť pohybu (skáčete, beháte, ťaháte, tlačíte, leziete, plazíte sa, visíte, šplháte, robíte drepy, točíte sa, zdvíhate, hádžete, kopete, tancujete, stojíte na rukách a pod.). Potom je rozdiel, ako sa na prípadné výsledky vo fitness testoch budete pozerať.

Človek má vo všeobecnosti tendenciu opakovať to, čo mu ide. Potom sa stávame špecialistami v jednej oblasti, ale zároveň vzniká deficit v iných oblastiach. Keď začnete trénovať zručnosť, ktorá vám nejde a jej vykonávanie je Vám nepríjemné, buďte si istí, že idete správnym smerom.

Je jasné, že ak budete trénovať kľuky, budete v nich dobrí. Čo to ale hovorí o sile a obratnosti hornej polovice tela? Len to, že viete kľuky. Viete tiež visieť na jednej ruke? Rúčkovať? Urobiť stojku? Žonglovať?

Pohyb a tréning by mali viesť k lepšiemu životu, pohybovejšiemu životu. Orientujte sa na to, či sa zadýchate pri obyčajnej chôdzi po schodoch, či zdvihnete a unesiete víkendový nákup aj s dieťaťom od auta do bytu, či dobehnete autobus, dokážete zhrabať záhradu plnú lístia, zaviažete si topánku bez krčenia kolien, čupnete si a čiperne vyskočíte, keď vám niečo spadne na zem, unesiete svoju partnerku cez prah alebo vydržíte stáť vo fronte v supermarkete, bez toho aby Vás boleli bedrá a kolená.

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Radíme Fitness centrum, ktoré si vybrať?
Radíme Myslíte si, že cvičíte vo fitku správne? Presvedčte sa!
FITHALL cvičenie Novinky zo sveta fitness