Fithall magazín

Štvrtok 14.12.2017 meniny má Branislava / Bronislava

Cvičenia a trendy

Cvičenie pre lepšie trávenie

Cvičenie pre lepšie trávenie



Trávenie, zažívanie a vstrebávanie živín do krvného obehu a ďalej do každej bunky nášho tela, je samozrejme nevyhnutné pre správne fungovanie organizmu. Preto je prekvapujúce, že sa tejto téme nevenuje viac priestoru a pozornosti!

 

ČÍTAJTE TIEŽ: 

Ako zatočiť s depresiou? Cvičením!

Cvičenie proti opuchom a kŕčom nôh

Cvičenie pre lepší sex

 

Je síce pekné, že do seba počas dňa dostanete potrebné množstvo sacharidov, tukov, proteínov, vody, vlákniny, vitamínov i minerálov, ale ak tráviaca sústava nefunguje tak, ako má a nutrienty sa nevstrebávajú, alebo sa po jedle cítite hrozne, je celá snaha márna.

 

Zle fungujúce trávenie sa prejavuje nafúknutým bruchom, bolesťami brucha, pocitmi ťažkosti po jedle, pálením v pažeráku a vôbec akýmikoľvek nepríjemnými pocitmi, ktoré vás ešte dlho po jedle brzdia od bežných činností (alebo ich aspoň znepríjemňujú).

 

Aby trávenie pracovalo vo váš prospech, je vhodné v prvom rade vyladiť jedálniček a vylúčiť potraviny, o ktorých viete, že vám nerobia dobre, aj keď vám chutia (pečivo, mliečne výrobky, strukoviny, káva, cesnak, všetko vyprážané, nadmerne sladké i solené, alkohol a pod.). V druhom kroku zaraďte potraviny, o ktorých naopak tušíte, že vášmu brušku dobre robiť budú (kyslé mliečne výrobky, ovocie, zelenina, voda). A v treťom kroku zapojte do hry cvičenie, vďaka ktorému pošliape trávenie presne tak, ako má.

 

Tu sa dozviete, ako na to:

 

Jedlo pred cvičením - pred športovaním sa najedzte s hodinovým až 90 minútovým predstihom. Doprajte si niečo s nízkym podielom vlákniny a tukov, zato s vyšším množstvom komplexných sacharidov a trochou ľahko stráviteľných bielkovín (napr. srvátka, nie kazeín).

 

Rotácia - jogové twisty a rotácia majú preukázateľne pozitívny vplyv na zažívanie a funkciu vnútorných orgánov. Doslova vyžmýkate zo svojho tela maximum a prebudíte k životu aj to najlenivejšie trávenie. Skúste napríklad jednoduchý twist v sede, kedy si pokrčíte koleno jednej nohy a chodidlo opriete z vonkajšej strany kolena tej druhej. Protiľahlý lakeť zaprite o pokrčené koleno a s výdychom rotujete. Pri tomto cviku by ste mali myslieť na to, že chrbtica má byť stále vzpriamená, temeno hlavy smerovať k stropu, a všetko má prebiehať ťahom, v pokoji a s rešpektom k vlastným fyzickým možnostiam. Twist vždy preveďte na obe strany.

 

Pozícia dieťaťa - okrem rotácie skvele s trávením pomáhajú polohy, pri ktorých sa stehná čo najviac priblížia k hrudníku. Práve takou pozíciou prinútite črevá do akcie, premasírujete vnútorné orgány a ako bonus uvoľníte chrbticu. Cvičte pozíciu dieťaťa, kedy si pokľaknete, zadkom dosadnete na päty, čelo opriete o podložku a paže necháte ležať voľne pozdĺž tela, alebo si skúste ľahnúť na chrbát a jednu skrčenú nohu pritiahnite za koleno k hrudníku a chvíľku len dýchate do brucha. Nohy potom vymeňte. Obyčajný drep tiež dokáže s trávením zázraky (a nielen s ním), tak odpočívajte v drepe vždy, keď to bude len trochu možné!

 

Dýchanie - až sa budete cítiť po výdatnom obede ťažko, len si ľahnite na podložku a sústreďte sa na dýchanie do brucha. S každým výdychom pupok vtiahnite jemne k chrbtici, aby ste zapojili brušné svaly a premasírovali vnútorné orgány. Správna technika dýchania pri každom pohybe s pohodou v brušku dosť pomôže - napríklad pri behaní je absolútne zásadné.

 

Chôdza - že je dobrý nápad ísť po jedle na prechádzku, sa netraduje pre nič za nič. Chôdza na čerstvom vzduchu tráveniu naozaj napomáha, tak nerobte po poctivom nedeľnom obede to prvé, čo vás napadne (zvaliť sa na pohovku), ale obujte pohodlné topánky a vydajte sa na cestu.

 

 

660x250_2.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Upoutávky Princípy zdravého stravovania
Poradňa Ako sa stravovať v horúcich letných dňoch
Zdravý životný štýl Cvičenie alebo strava? Čo je pre chudnutie dôležitejšie?