Fithall magazín

Štvrtok 14.12.2017 meniny má Branislava / Bronislava

Cvičenia a trendy

Ako zatočiť s depresiou? Cvičením!

Ako zatočiť s depresiou? Cvičením!



Depka, depresia, zlá nálada - to všetko sú pojmy, ktoré počúvame dnes a denne. Nie je ale depresia ako depresia! Tak, ako i ďalšie pojmy z odboru psychiatrie, sa aj termín "depresia" začal medzi ľuďmi používať úplne hovorovo, na vyjadrenie bežných stavov psychiky.

 

ČÍTAJTE TIEŽ: 

Jóga - liek na stres a bolesti chrbta

Najlepšie prírodné antidepresíva

Vyberte si pohyb, ktorý Vám sadne

 

Depresia, v pravom zmysle slova, je ale závažná diagnóza, definovaná (podľa MKCH 10) ako stav, kedy má jedinec zhoršenú náladu, zníženú energiu a aktivitu. Ďalej je narušený zmysel pre zábavu, osobné záujmy a schopnosť koncentrácie. Aj po minimálnej námahe sa objavuje únava. Je narušený spánok aj chuť do jedla, sebahodnotenie i sebadôvera. Objavujú sa pocity viny a beznádeje a ešte veľa ďalších negatívnych javov, ktorými sa práve Medzinárodná klasifikácia chorôb zoširoka zaoberá.

 

Depresia, ako "depka", ktorá zastihne tu a tam každého, sa prejavuje tiež zhoršenou náladou, však tá nedosahuje patologických hĺbok a onedlho sama vymizne. Depka môže byť sprevádzaná plačlivosťou, zvýšenou chuťou do jedla, podráždenosťou, apatiou, lenivosťou aj stratou motivácie pre akúkoľvek činnosť. Kým klinická depresia sa cvičením liečiť nedá, tá bežná rozhodne áno!

 

Tu je niekoľko dôvodov, prečo by ste mali zlú náladu rozohnať pohybom, nie prejedaním sa alebo popíjaním alkoholu:

 

Endorfíny - pri fyzickej námahe sa vyplavujú hormóny šťastia, endorfíny. Nemusíte brať žiadne antidepresíva ani sa nalievať vínom - prírodnú drogu si vyrobíte sami v sebe, a to intenzívnym pohybom. Aby ste pri behu pociťovali eufóriu a nie pekelné muky a trápenie, je nutné bežať určitú vzdialenosť - obujte preto tenisky a vyskúšajte si, koľko kilometrov potrebujete na výrobu hormónov práve vy!

 

Aktivita - aktivita, a to nielen tá pohybová, je presným opakom toho, čo má človek so zlou náladou chuť robiť - alebo skôr nerobiť. Nepodliehajte depresii a prinúťte sa k akcii. Teraz ide o to, kto sa vzdá skôr - vy alebo zlá nálada? Dokonca aj na psychiatrických oddeleniach sa klinická depresia lieči činnosťou, tak prečo by to nemohlo fungovať aj u vás? Nie je nutné vyložene športovať - depresiu rozoženie aj pokojná, dlhá prechádzka jarnou prírodou.

 

Poriadok - nepríjemným pocitom ľudia často prepadajú, keď im začne zo života miznúť poriadok. Tým, že si zvolíte a naplánujete pravidelné cvičenie, sa poriadok opäť vráti, deň dostane štruktúru a jasné obrysy a vy uvidíte, že spoločne so spálenými kalóriami miznú tiež chmáry.

 

Pohyb je život - aktivita znamená život a nečinnosť úpadok a smrť. Depresia nás núti k posedávaniu, stráneniu sa kolektívu, baleniu sa do deky s hrnčekom čaju a sebaľútosti. Ak cítite, že nie je možné rozhýbať dušu, rozpohybujte telo a duša sa po čase pridá. Nezáleží na tom, či sa vrhnete na pokojnú jogu alebo akčný kick box - skrátka sa hýbte. Jemne, pomaly, rýchlo, nahnevane - to je jedno - proste tak, ako vám to vyhovuje!

 

Čistá hlava - cvičenie funguje ako čistiaci prostriedok na hlavu. Zbaví vás stresu, ktorý je veľmi často strojcom zlej a depresívnej nálady. Predchádzajte hromadeniu stresu prostredníctvom športovania a nedávajte depresii náskok ani o krok.

 

 

660x250_4.jpg


Autor: Veronika Červenková

Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Relaxácia a stres
Poradňa Bojujte jedlom proti stresu
Zdravý životný štýl Mindfulness - liek proti stresu