Fithall magazín

Streda 21.11.2018 meniny má Elvíra

Cvičenia a trendy

Ako si pri športe neničiť kĺby?

Ako si pri športe neničiť kĺby?



Bolesť kĺbov a chrbtice - to je hymna dnešnej doby. Skoro každý, koho sa spýtate, vám potvrdí, že ho trápia bolesti chrbta, bolesti kolenných kĺbov, bedier, zápästia a kto vie čo ešte. Bolesti chrbta a kĺbov sa stali akousi normou - ten, koho nič nebolí, je vlastne tak trochu divný.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Strečing vám pomôže zefektívniť tréning a zachovať hybnosť

Športy, ktoré prospievajú chrbtu

10 dôvodov, prečo cvičiť v práci

  
Len v zanedbateľnom percente je za bolesti kĺbov zodpovedná nejaká choroba - artróza, artritída či osteoporóza. Ten zvyšok majú na svedomí vlastne tiež "choroby" - nadváha, sedavý životný štýl, nedostatok pohybu, nevhodný pohyb, lenivosť a nevedomosť.

Bolesť kĺbov neradno podceňovať už z toho dôvodu, že ich budeme pravdepodobne ešte potrebovať. Spoliehať sa ale na odporúčanie lekárov alebo na doplnky stravy je krátkozraké a neúčinné. Tým, kto vás môže vašich boľavých kĺbov zbaviť, ste vy sami. Stačí veľa sa hýbať a hýbať sa zdravo!

Tu je niekoľko tipov, ako rozhýbať vaše kĺby a predísť ďalším bolestiam:

Zahrievajte - pred akoukoľvek pohybovou aktivitou svoje kĺby dôkladne rozohrejte. Uvoľníte tým šľachy okolo kĺbov a rozprúdite kĺbový maz. Tak, ako nejde natiahnuť studenú žuvačku, tak nejde ani hýbať stuhnutým kĺbom. V udržaní tepla vám pomôže vhodne zvolené oblečenie!

Mobilizujte
- že zdvihnete ruku nad hlavu, ale ďalej dozadu to nejde? Áno, nejde to, pretože to nerobíte. Naučte sa znova používať svoje kĺby tak, ako sú na to stvorené. Seďte v tureckom sede, seďte si na pätách, viste, drepujte, naťahujte, mobilizujte.

Drepujte - takmer každého bolia pri drepoch kolená. Tie ale nebolia z drepov, bolia z ne-drepov. Jednu dobu sa tradovalo, že by sme hlboký drep nemali vôbec vykonávať, pretože to ničí naše kolená. Príroda ale kolenám dala schopnosť ohýbať sa (len sa pozrite na malé deti!), tak je logické, že drepy nikomu nemôžu uškodiť. Ak vás bolia kolená, najlepším liekom je postupný nácvik drepu!

Odpružte - ak viete, že budete športovať na tvrdom teréne (behať na asfalte, skákať po doskovej podlahe), obujte si topánky s odpruženou podrážkou. Tá pri doskokoch pohltí náraz a ochráni tým chrbticu, kolená, bedrá i členky.

Vyzujte sa - vzdať sa pohodlia odpružených tenisiek a preskúmať pôdu bosým chodidlom je veľmi prínosné. Keď budete chodiť, behať a cvičiť len v pevných, odpružených alebo členky spevňujúcich topánkach, pomaly ochabnú svaly na chodidle i okolo členkov. Chodidlá a členky sú základom všetkého - vzpriameného postoja, stability, ladnosti pri chôdzi a pohybe i sily. "Vyzúvajte" sa však postupne - ak je vaša klenba zvyknutá na nepretržitú oporu, musí si bosou chôdzou pomaly vybudovať svaly, ktoré ju budú podopierať miesto topánok.

Posilňujte - silovým tréningom posilníte svaly okolo kĺbov a tým im poskytnete oporu, ktorú potrebujú. Zdvíhajte činky, robte kľuky, posilňujte brucho - skrátka svoje svaly aj kĺby využívajte k tomu, k čomu by mali slúžiť.

 

 

660x250_2.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Kosti potrebujú minerály
Jedlo a výživa Výživa pre silné kosti
Cvičenia a trendy Prečo potrebujete svaly