Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Stres zažeňte pohybom!

Stres zažeňte pohybom!



Kto z nás nie je občas vystavený veľkému stresu. Môže za to uponáhľaná doba, príliš vysoko stanovené ciele alebo neočakávané ťažké životné situácie. Nie vždy sa telu podarí všetko zvládnuť bez problémov. Nemusíte si ani siahnuť na tzv. samé dno, aby ste pocítili, čo taký stres dokáže spôsobiť. Takým pomyselným záchranným kruhom ale môže byť obyčajný pohyb.
 
Rozlišujeme dva druhy stresu. Eustres vyvoláva pozitívna záťaž, ktorá v primeranej miere stimuluje človeka k vyšším alebo lepším výkonom a distres, ktorý spôsobí nadmerná záťaž, ktorá môže človeka poškodiť a vyvolať ochorenie alebo dokonca i smrť.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Behajte ako profík!

Chôdza alebo beh?

Čo všetko dokáže obyčajné cvičenie

 
Fyzická aktivita a stres
Telo dostávajú do tzv. bojovej pohotovosti stresové hormóny zvané adrenalín, kortizón a kortizol. Krv prúdi do našich svalov, látková výmena sa znižuje, krvný cukor a cholesterol sa zvyšuje a naše dýchanie je tým pádom intenzívnejšie a hlbšie. Prepadol nás stres. Pokiaľ sa ale budete venovať nejakej fyzickej aktivite, môžete ho lepšie zvládnuť. Stresové látky sa v tele totiž vstrebú a vďaka tomu sa ďalšie hormóny a látky, ktoré majú naopak upokojujúci a omladzovací efekt, dostanú do popredia. Ak sa nebudete dostatočne hýbať, dlhodobý stres spôsobený psychikou začne uberať z vašich telesných zásob a obnova buniek sa nebude dostatočne aktivovať. Telo tak začne postupne ochabovať a riziko obezity a depresie sa zvýši. Navyše pri strese organizmus spotrebuje enormné množstvo vitamínu B, zinku a magnézia. Ak teda zažívate stresové symptómy, pohyb by vám mohol byť nápomocný k tomu, aby ste sa stresu zbavili. Dobrý je aj horúci kúpeľ pred spaním. Počas relaxácie v kúpeli sa uvoľní melatonín, ktorý je predpokladom pre dobrý a zdravý nočný spánok. Ak ste však príliš stresovaní, mali by ste sa vyvarovať tréningu a najprv sa poradiť s lekárom. A to z dôvodu, aby ste nezaťažili svoje telo ešte viac.
 
Pozitívny efekt z pohybu:
Znižuje množstvo stresových hormónov.
Zvyšuje množstvo látok, ktoré spôsobujú telesné i duševné uvoľnenie po tréningu.
Zvyšuje citlivosť inzulínu, ktorý znižuje riziko vzniku napr. diabetes.
Spotrebováva glukózu a cholesterol, ktoré sa pri strese uvoľňujú.

Negatívny efekt stresu:

Ničí telesné tkanivo.
Zhoršuje látkovú výmenu.
Zvyšuje hodnoty cukru v krvi.
Zvyšuje úroveň cholesterolu v krvi.
Negatívne ovplyvňuje imunitný systém.
Môže viesť k chorobám spojených so stresom.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Zásady cvičenia doma
Radíme Nechudnete? Otestujte si moč!
Cvičenia a trendy Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka