Fithall magazín

Štvrtok 14.12.2017 meniny má Branislava / Bronislava

Cvičenia a trendy

Harmónia tela - 1. diel

Harmónia tela - 1. diel



Ak trpíte ľahkou hormonálnou nerovnováhou akéhokoľvek pôvodu, nemusíte sa hneď začať kŕmiť umelými hormónmi. Vyskúšajte najskôr prírodné a prirodzené spôsoby ich regulácie a až v okamihu, keď tieto postupy zlyhajú, vyhľadajte odbornú pomoc. Prirodzené cesty k úprave fungovania hormónov ale tiež môžete využiť ako doplnok liečby, ktorú vám stanoví lekár (ak ide o vážnejšiu hormonálnu dysbalanciu).
  
Nenásilnú cestu, ako naladiť svoje hormóny, predstavuje tzv. Hormonálna joga. V zásade sa jedná o klasickú jogu, ktorá kladie dôraz na precvičovanie ásan, ktoré majú pozitívny vplyv práve na hormóny v ľudskom tele.
  
Väčšina lekcií hormonálnej jogy sa zameriava na ženskú problematiku, teda na reguláciu pôsobenia ženských pohlavných hormónov. Pomáha s ťažkosťami, ktoré sprevádzajú menopauzu, predčasnú menopauzu, cysty na vaječníkoch, predmenštruačný syndróm, polycystycké vaječníky, stratu menštruačného cyklu aj ovulácie (pomáha liečiť neplodnosť), ale tiež zvyšuje libido.
  

Z ďalších oblastí je možné uviesť pozitívny vplyv tohto cvičenia na náladu i pamäť, inkontinenciu, osteoporózu, syndróm karpálneho tunela, nedostatočnú činnosť štítnej žľazy, diabetes, nespavosť, padanie vlasov, lámavosť nechtov, suchú pleť i akné a ďalšie problémy, ktoré majú na svedomí hormonálne výkyvy.
  

Hormonálna joga má neuveriteľne široký záber, a to z toho dôvodu, že nespočet procesov v ľudskom tele je práve hormónmi riadený. Nejedná sa teda o plané sľuby, ale o prostý fakt. Keď človeku nefungujú hormóny tak, ako majú, je narušené fungovanie celého organizmu.
  
Joga, zameriavajúca sa na stimuláciu hormonálneho systému, nie je žiadne šarlatánstvo - pomocou odberu krvi a analýzy hormonálneho profilu žien, ktoré hormonálnu jogu po nejakú dobu cvičili, sa zistilo, že hladina hormónov sa skutočne zoptimalizovala!
  
Dávno sa vie, že pohyb ako taký má na hormonálnu rovnováhu ľudského tela veľký vplyv. Nielen ženské pohlavné hormóny sú pohybom regulované - tiež hormóny "hladu" (leptín, ghrelin, inzulín), mužské pohlavné hormóny (testosterón) aj stresové hormóny (adrenalín, kortizol) ovplyvňuje fyzické cvičenie viac, ako čokoľvek iné. Z tohto dôvodu nie je hormonálna jóga vhodná len pre ženy, ale odporúča sa aj mužom.
  

Tento druh cvičenia využíva dynamické jogové pozície (už spomínané ÁSANY), predovšetkým z tzv. Kundalini jogy a Hatha jogy, ktoré sú preverené takmer storočiami. Tieto špecifické pozície povzbudzujú krvný obeh, lymfatický systém, trávenie, ale aj prirodzene masírujú vnútorné orgány aj orgány s vnútornou sekréciou, produkujúce hormóny. K jemnej masáži žliaz, produkujúcich hormóny, sa využíva tiež tzv. Pránájáma, čiže intenzívne dychové cvičenie.
  
Hormonálnu jogu dnes vyučuje veľa jogových štúdií, kam si ju môžete prísť zacvičiť. Inšpirovať sa dá ale aj prostredníctvom kníh alebo videí na našich stránkach FITHALL.sk.

Pripravili sme pre vás 5 cvičebných videí. Na každý deň jedno. Máte sa teda na čo tešiť. 1. diel našej týždennej kampane Harmónia tela je tu.

 

Hormonalna-joga-1dil.jpg

 

Pri cvičení je najdôležitejšie veľmi rýchle a hlasné dýchanie, zvané Bhastrika: Pri nádychu sa pupok pohybuje smerom von a pri prudkom výdychu vzduch silne vyfúknete nosom, pričom sa pupok vťahuje dovnútra. Toto dýchanie pôsobí ako masáž na vnútorné orgány a aktivuje vašu vlastnú energiu.

 

Ak máte záujem takéto cvičenia vyskúšať a tým pomôcť svojmu telu k lepšiemu fungovaniu, nečakajte zázraky po jednej odcvičenej lekcii - tak, ako všetko, aj joga potrebuje čas - buďte sústredení, vytrvalí, trpezliví a nechajte vaše telo, aby sa uzdravilo v podstate samo.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
FITHALL cvičenie Jóga - liek na stres a bolisti chrbta
Radíme Trúfnete si na jogu? Poradíme Vám, ako začať.
Cvičenia a trendy Ako správne dýchať? Čo je plný jogový dych?