Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Cvičenia a trendy

NOVÝ SERIÁL: Fit po Vianociach s Máriou - 8. diel

NOVÝ SERIÁL: Fit po Vianociach s Máriou - 8. diel



Ročná doba neovplyvňuje len sťahovanie vtákov, farbu listov na stromoch a rysky teplomerov, ale aj chudnutie a priberanie. So zmenami teplôt totiž úzko súvisí ponuka pohybových aktivít aj potravín, ale aj rôzne sviatky a oslavy alebo naopak obdobie leňošenia či nečinnosti.

Nemožno jednoznačne povedať, či je pre znižovanie hmotnosti lepšie leto alebo zima, pretože každé z týchto období má svoje pre i proti. Z hľadiska metabolizmu je celkom jedno, aké je vonku počasie. Je síce pravda, že v chlade vydáva organizmus energiu na tvorbu tepla, ale v lete zase vydáva energiu na ochladzovanie.

Ďalšie diely seriálu Fit po Vianociach nájdete TU

 


Preto naše cvičenia nenechávajte na jar alebo leto. Začnite s trénerkou Máriou hneď. 8 diel seriálu Fit po Vianociach je tu pre vás.

 

Novy-serial-Fit-po-Vianociach-s-Mariou-8diel.jpg


    
Nejesť po 18. hodine - pomáha chudnúť alebo nie?
Keď chceme redukovať nadbytočné kilogramy, záleží úplne na všetkom - na tom, čo jeme, čo pijeme, koľko toho jeme, kedy a s kým jeme aj na rozložení makroživín (sacharidov, proteínov a tukov) počas dňa. Veľmi dlho sa tradovalo, že ak chce človek schudnúť, nemal by jesť večer po 18. hodine.

Čo je na tom pravdy a či vám tento prístup skutočne pomôže k zoštíhleniu, sa dozviete tu:


1. Energetická bilancia - ak prijímame viac kalórií, než koľko sme schopní využiť, priberáme. V prípade, že jeme menej a veľa sa hýbeme, vzniká tzv. negatívna energetická bilancia, vďaka ktorej naopak dochádza k úbytku podkožného tuku. Ak je vaša celková denná energetická bilancia negatívna, budete chudnúť, aj keď časť kalórií skonzumujete vo večerných hodinách. To je prostá fyzika. Nemôžete sa počas dňa prejedať a čakať, že keď od 18. hodiny prestanete, ako by sa nič nestalo.

2. Ranné a večerné typy - ľudia sa delia podľa biorytmov na dva druhy - škovránkov, ktorí sú aktívni ráno a dopoludnia a sovy, fungujúce lepšie večer a v noci. Ak patríte medzi sovy a po zotmení vás čaká veľa práce alebo dokonca tréning, obmedzovať prísun energie je nezmysel. Naopak škovránky by mali telu i mozgu kalórie dodávať predovšetkým dopoludnia a s pribúdajúcimi hodinami príjem znižovať.

3. Tréning - po každom cvičení musíte doplniť živiny - sacharidy aj proteíny, inak nebude mať vaše snaženie adekvátne výsledky. V prípade, že trénujete večer, to platí tiež - a je jedno, či docvičíte o 19. hodine alebo o polnoci. Po tréningu sa skrátka najedzte, nech je hodín, koľko chce. Ak chodíte cvičiť ráno, počas dňa svaly vyživíte a večer už toľko jesť nemusíte - to však neznamená, že jesť nesmiete! Pred spaním si dajte pokojne zeleninu alebo tvaroh.

4. Makroživiny - frekventovaný a rozšírený názor je ten, že by sa ráno a dopoludnia mali jesť sacharidy a proteíny a popoludní a večer skôr proteíny a zdravé tuky. Keď sa budete týmto princípom riadiť, po 18. hodine večer jesť môžete, ale len už spomínané bielkoviny a tuk - to znamená, že si môžete dopriať zeleninu, mäso, vajcia, tvaroh, nízkotučné syry, malé množstvo orechov či kúsok avokáda. Stále platí, že by pre chudnutie mal byť kalorický príjem nižší, ako výdaj. Novo sa začínajú presadzovať odporúčania úplne paradoxné, ktoré radia ráno jesť proteíny a tuk a sacharidy si nechať na dobu po tréningu alebo na večer. V tomto prípade tiež po 18. hodine jesť môžete, ale naopak skôr sacharidy. To, čo konkrétne vám bude vyhovovať, zistíte len vy sami experimentovaním a počúvaním svojho tela.

5. Spánok - približne tri hodiny pred spaním by ste nemali konzumovať nič ťažké. Naopak chudé proteíny a napr. dusená zelenina určite nikomu neublížia. Posledné väčšie jedlo si teda naplánujte podľa toho, kedy sa chystáte spať. Pokiaľ si chodíte ľahnúť po polnoci, jesť naposledy o 18. hodine je nezmysel - večer budete mať hlad a bude hroziť neplánovaný útok na chladničku. Keď idete do postele o desiatej, večera okolo šiestej je ideálna. Ak máte so spánkom problémy, dajte si na noc sacharidy (napríklad malý banán) - pomôžu vám zaspať a spať v pokoji celú noc.

 


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy NOVÝ SERIÁL: Fit po Vianociach s Máriou - 1. diel
Cvičenia a trendy NOVÝ SERIÁL: Fit po Vianociach s Máriou - 2. diel
Cvičenia a trendy NOVÝ SERIÁL: Fit po Vianociach s Máriou - 3. diel
Cvičenia a trendy NOVÝ SERIÁL: Fit po Vianociach s Máriou - 4. diel
Cvičenia a trendy NOVÝ SERIÁL: Fit po Vianociach s Máriou - 5. diel
Cvičenia a trendy NOVÝ SERIÁL: Fit po Vianociach s Máriou - 6. diel
Cvičenia a trendy NOVÝ SERIÁL: Fit po Vianociach s Máriou - 7. diel