Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

 Chôdza alebo beh?

Chôdza alebo beh?



Záleží na vás, ako sa cítite a ako veľmi ste trénovaní. Niekto behanie neznáša, iný miluje. Nie však pre každého je beh vhodný. Jeho alternatívou môže byť rýchla chôdza alebo aj walking, ktorý sa v poslednom čase rozmohol a stal sa obľúbenou športovou aktivitou.

Áno, aj chôdza môže byť považovaná za šport, hoci je pre nás taká bežná a prirodzená. Ak budete pravidelne a intenzívne chodiť, potom si vybudujete kondičku hodnú maratonského bežca. Síce tohto legendárneho posla netromfnete, ale budete ho mať aspoň na dohľad. Nesmiernou výhodou walkingu je, že ho môžu vykonávať všetci, mladí alebo starí. Dokonca aj tí, ktorí majú v športe rôzne obmedzenia kvôli problémom s kĺbmi, kosťami alebo vysokým krvným tlakom. Rýchlou chôdzou si môžete zvýšiť svoju výkonnosť a až potom začať s behaním.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Nestačí iba začať cvičiť

Jóga - liek na stres a bolisti chrbta

Zásady cvičenia doma

 

Rozdiel medzi rýchlou chôdzou a behom
Počas chôdze sa vždy jedna z končatín dotýka zeme a vďaka tomu sa nohy menej zaťažujú. Beh vašu fyzičku viac utuží a pre chudnutie je efektívnejší, ale tlak na končatiny je až štvornásobne vyšší. Preto sa chôdza považuje za miernejšiu formu vytrvalostného tréningu bez vedľajších negatívnych účinkov. Tí, ktorí sa rozhodnú pravidelne behať, ale majú už vyše tridsať a nie sú si istí svojím zdravotným stavom, by pred prvým tréningom mali navštíviť lekára. Ak váš doktor napríklad zistí, že máte vyšší krvný tlak alebo problémy so srdcom, príliš veľká záťaž by vám mohla uškodiť. Rýchla chôdza je vhodná, keď s pohybovou aktivitou ešte len začínate, nie ste ešte veľmi telesne zdatní alebo máte nadváhu, atď. Pre chorých s obehovými vadami je táto forma záťaže ideálna, pretože preťaženie vyvolané chôdzou býva vzácne.

Rýchlosť a tréning
Začiatočníkom a starším ľuďom sa odporúča bežať rýchlosťou 5 až 6 km za hodinu, potom ju môžete pomaly zvyšovať až na 9 km za hodinu. Rovnako ako pri behaní aj na chôdzu je dôležitá správna obuv. Topánky na chôdzu (vyrába napr. Reebok, New Balance a podobne) sú vybavené špeciálnymi technológiami, ktoré pohlcujú nárazy, zvyšujú stabilitu alebo znižujú tlak na chodidlo. To všetko zaisťuje nohám potrebný komfort, ktorý je uchráni pred preťažením. Posledné experimentálne štúdie síce rôznym testovaním zistili, že pre nohy je najlepší pohyb, vrátane behu, naboso. To však v podmienkach, v ktorých väčšina z nás žije, nemožno vykonať bez zranenia chodidla. Trénovať by ste mali každý druhý deň, aspoň hodinu. Samozrejme ak začínate alebo ste po chorobe, potom sa šetrite. Postačí 20 minút chôdze s nižšou intenzitou.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Očistná kúra, áno či nie?
FITHALL cvičenie Tajomstvo brušného tanca
Zdravý životný štýl Desatoro rád na ozdravenie životného štýlu