Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Cvičenia a trendy

Cvičenie nalačno - má to nejaký zmysel?

Cvičenie nalačno - má to nejaký zmysel?



Možno ste si už niekoľkokrát dávali večer predsavzatie, že ráno vstanete, opláchnete si tvár, natiahnete tepláky, obujete tenisky a vybehnete do prebúdzajúcej sa prírody - samozrejme nalačno, aby ste maximálne podporili spaľovanie podkožného tuku a naštartovali metabolizmus. Často také predsavzatie nevyjde, pretože sa nám ráno skrátka nalačno behať nechce. Sme zvyknutí na svoju porciu vajec so šunkou, horúcu kávu a urobiť čo i len jediný rýchlejší krok bez tohto životabudiča nám pripadá ako nadľudská úloha. Nechudneme teda kvôli tomu?

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Je chyba, keď cvičím len cez víkend?

Cvičenie a dýchanie

Prestali ste cvičiť? Pripravte sa na zmeny, ktoré budú nasledovať!

 

Môžete byť pokojní - to, že chodíte cvičiť až popoludní, alebo beháte po výdatných raňajkách, vaše pokroky nijako neohrozí.

Mnohí prívrženci kardia nalačno majú dobrý pocit z toho, že pociťujú pri behaní hlad. Myslia si, že tým viac chudnú a cítia sa nabudení, ale ide len o obrannú (evolučne vyvinutú) reakciu tela, ktoré má nedostatok živín, a preto aktivuje posledné zvyšky síl na to, aby človek skolil mamuta alebo nazbieral lesné plody a doplnil chýbajúcu energiu.

V noci, keď spíme, spotrebováva naše telo zásobný cukor glykogén zo svalov a pečene (v závislosti na tom, čo sme jedli predchádzajúci deň). Keď potom športujeme s vyčerpanými glykogenovými zásobami, začne sa vyplavovať stresový hormón kortizol - katabolický hormón, kvôli ktorému sa začnú štiepiť svaly. To znamená, že keď ráno beháme nalačno, telo požiera ako zdroj energie svoju vlastnú svalovú hmotu.

Po dokončení tréningu nalačno je tiež oveľa zložitejšia regenerácia - tým, že bol organizmus nútený siahnuť na vlastnú svalovinu, teda na úplne nevhodné palivo, potrebuje na regeneráciu oveľa viac minerálov, vitamínov aj antioxidantov.

Niektoré zdroje uvádzajú, že pokiaľ nemá organizmus ráno k dispozícii sacharidy, začne čerpať energiu z mastných kyselín, teda tuku, avšak proces premeny tukových zásob na energiu je oveľa zložitejší, než čerpanie energie z čistej svalovej hmoty, takže sa na to nedá spoliehať.

Veľkou nevýhodou kardia nalačno je nedostatok sily a elánu do cvičenia. Energiu nám dodáva jedlo a ak ho vynecháme, energie je málo. Zvlášť niektorým ženám býva navyše nevoľno, ak si aspoň niečo malé na jedenie nedajú. Tréning potom nie je tak efektívny, ako keby ste cvičili najedení - do cvičenia vložíte menej energie, takže efekt je skoro rovnaký.

Výskumy ukazujú, že cvičenie nalačno nemá väčšiu efektivitu pri spaľovaní podkožného tuku, než cvičenie so spokojným, primerane nasýteným žalúdkom. Navyše tu hrozí nebezpečenstvo spaľovania pracne vybudovanej svalovej hmoty.

Ak nemáte čas na cvičenie inokedy, než ráno, dajte si aspoň kúsok banánu, pri športovaní popíjajte BCAA aminokyseliny, ktoré pomôžu svaly ochrániť a nebojte sa ani využiť spaľovače tuku alebo kávu - tieto stimulanty umožňujú uvoľňovanie mastných kyselín do krvného obehu, takže sú potom k dispozícii ako zdroj energie.

Pokiaľ chcete vykonávať efektívne aeróbny tréning a spaľovať pri ňom nežiaduce tukové zásoby, zaraďte ho po silovom cvičení a nezabudnite pred tým aj potom doplniť všetky potrebné živiny!

 

660x250_4.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Zásady cvičenia doma
Radíme 5 tipov, ako si nájsť čas na cvičenie
Radíme Cvičíte a stále to nie je vidieť? My vieme prečo!