Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Cvičenia a trendy

Cvičenie a dýchanie

Cvičenie a dýchanie



Schopnosť dýchať je základná schopnosť organizmu, ktorá umožňuje prežitie. Dýchanie v podstate predstavuje proces výmeny plynov (kyslíka a oxidu uhličitého) medzi naším telom a vonkajším prostredím. Prebiehajú pri ňom ale aj chemické procesy v bunkách (tzv. bunkové dýchanie), v ktorých potom vzniká energia.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako správne dýchať? Čo je plný jogový dych?

Správne dýchanie zlepší váš výkon

Nemôžete večer zaspať? Skúste dychové cvičenia!

 

Pretože je dych nepodmieneným reflexom, nemusíme naň za bežných podmienok myslieť - naše telo si ho postráži samo. Pri cvičení ale náš organizmus musí robiť ešte veľa ďalších vecí, a preto je niekedy ťažké dych s pohybom automaticky koordinovať.

Naučte sa pri cvičení správne dýchať a uvidíte, že sa vám bude cvičiť oveľa ľahšie, ale aj efektívnejšie. Tu je niekoľko tipov ako na to:


Dýchanie pri behaní - najväčšou chybou pri akomkoľvek cvičení je dych zadržiavať. Dýchajte preto pravidelne, podľa vášho tempa – nadychujte sa nosom i ústami súčasne a vydychujte ústami. Nájdite si vlastný rytmus - napr. nádych na tri kroky, výdych na tri kroky. Pokojne dýchajte nahlas tak, aby ste sami svoj dych počuli. Pomôže vám to udržať tempo aj správne okysličiť namáhané svaly.

Dýchanie pri posilňovaní - ani pri silovom tréningu dych nezadržujte. Pri posilňovaní platí pravidlo, že so záberom príde výdych a s uvoľnením nádych. Výdych pomôže svalom v kontrakcii, takže potom budú pracovať ešte lepšie.

Dýchanie a strečing
- s výdychom sval natiahnite, s nádychom si dajte pauzu. Pri preťahovaní svalov po cvičení sa neponáhľajte, každý pohyb predýchajte a s výdychom sa snažte rozsah pohybu len o pár milimetrov zväčšiť.

Kam dýchať - pokiaľ možno, do pľúc aj bránice. Keď budete dýchať len do hrudníka, zbytočne svoje telo ochudobníte o cenný kyslík. Pri bráničnom dýchaní naviac zapojíte hlboké brušné svaly, ktoré potom budú lepšie spolupracovať pri každom pohybe.

Pichanie v boku - pri behaní alebo inej kardio aktivite by mal byť aktívny nádych aj výdych. Ak dýchate zle, pravdepodobne vás bude onedlho pichať v boku, alebo vám dych nebude stačiť, aj keď by nohy ešte bežali. Pichanie v boku je spôsobené prepálením začiatku, kedy svaly ani pľúca ešte nie sú pripravené na veľkú záťaž, alebo sa najnovšie tiež uvádza, že môže byť zapríčinené nedostatočnou fixáciou brušnej dutiny (pečene a sleziny) pri oslabenej funkcii šikmých a priečnych brušných svalov.

Koho počúvať - vždy dajte prednosť dychu pred pohybom. Pohyb prispôsobte dychu, nie naopak. Naše telo je bystré a dych si vie riadiť, preto ho počúvajte a verte mu.

 

660x250_4.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
FITHALL cvičenie Bolí vás hlava? Skúste strečing.
Cvičenia a trendy Vyberte si pohyb, ktorý Vám sadne