Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Cvičenia a trendy

Cvičenie zlepšuje mozog

Cvičenie zlepšuje mozog



Každý určite dobre vie, že pohybová aktivita je skvelá pre naše svaly, celkovú fyzickú kondíciu, zdravie kardiovaskulárneho s    ystému, zažívanie, udržanie stabilnej hmotnosti a aj pre dobrú náladu. Na čo sa ale často zabúda, je pozitívny vplyv cvičenia na kognitívne (poznávacie) funkcie mozgu.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Zacvičte si na pohovke

Šport ako elixír mladosti

5 tipov, ako si nájsť čas na cvičenie

 

Prostredníctvom tzv. kognitívnych funkcií mozgu človek vníma a spracováva svet okolo seba, ale aj vo vnútri seba. Radí sa sem proces učenia, pamäť, schopnosť prispôsobiť sa novým podmienkam, sústredenie, pozornosť, rečové funkcie, myslenie, rozhodovanie, predstavivosť, priestorová orientácia, emočné sebaovládanie, schopnosť posudzovať a riešiť problémy, ale aj plánovanie a organizovanie.

Pre zlepšovanie kognitívnych funkcií sa využíva tréning kognitívnych funkcií, ale tiež napríklad mozgový jogging. Tieto aktivity však nemajú s tréningom tela a behaním nič spoločné - odohrávajú sa na úrovni ceruzka - papier - mozog - ústa, to znamená, že sa väčšinou sedí a hovorí alebo píše.

Svoj mozog ale môžete precvičiť zároveň s vašimi svalmi - vďaka zvýšeniu tepovej frekvencie sa do mozgu dostane viac krvi, okysličí sa a bude vám to "lepšie myslieť".

Inšpirujte sa týmito tipmi, ako na to:

Pamätajte si tréning - počty sérií a opakovaní ani jednotlivé cviky si nepíšte. Skúste si všetko zapamätať a po docvičení porovnajte výsledok s plánom.

Udržte informáciu - pred vybehnutím do lesa alebo tréningom v posilňovni sa pokúste zapamätať si nejakú informáciu - napríklad náhodnú sériu 6 - 9 čísiel a písmen alebo básničku. Zvládnete ju potom doma zopakovať bez chyby?

Hľadajte okolo seba - pri behu (jazde na bicykli, korčuliach, rýchlej chôdzi) lesom alebo ulicou okolo seba hľadajte všetky predmety, začínajúce na určité písmeno (S - stromy, slama, slnečnica, slnko, slimák a pod.) Alebo v určitej farbe (čo všetko je zelené?). Pri posilňovaní sa skôr sústreďte na cvičenie.

Učte sa
- učte sa nové cviky a série pohybov. Všetky novinky mozog stimulujú a nenechajú ho zaháľať. Na internete naštudujte cvik, ktorý by ste chceli vedieť (napríklad stojka na hlave) a potom ho skúšajte.

Hľadajte nové trasy - trénujte orientáciu tým, že sa pri behaní či jazde na bicykli vyhnete chronicky známej trase. Zoberte odvahu a preskúmajte okolie, snažte sa zorientovať a predstavujte si, kde sa práve nachádzate, vzhľadom k určitému bodu (napríklad domovu) a akou inou trasou by ste sa tam dostali.

Počítajte
- pri behaní alebo jazde na bicykli počítajte jednoduché početné príklady, opakujte si násobilku, sčítajte čísla na poznávacích značkách automobilov.

Predstavujte si - pri posilňovaní zapojte svoju predstavivosť. Farbisto si predstavujte, ako sval pracuje, ako v ňom koluje krv a živiny, ako rastie. Pomôže vám to k lepším výsledkom.

 

660x250_4.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Zásady cvičenia doma
Radíme 5 tipov, ako si nájsť čas na cvičenie
Cvičenia a trendy Cvičenie s vlastnou váhou tela alebo ide to aj bez činiek