Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Ako správne dýchať? Čo je plný jogový dych?

Ako správne dýchať? Čo je plný jogový dych?



Dýchanie za bežných okolností nevnímame. Berieme ho už od narodenia ako samozrejmosť, ako niečo, o čom sa nemusí premýšľať, čo sa nemusí kontrolovať a riadiť. Keď nám však dych začne dochádzať, uvedomíme si, že je to to najdôležitejšie, čo nás drží pri živote.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Správne dýchanie zlepší váš výkon

Stres zažeňte pohybom!

Aby hlava nebolela - tipy na najlepšie cviky a techniky

 

Fyziologicky ide o proces výmeny plynov (kyslíka a oxidu uhličitého) medzi naším telom a okolitým prostredím. Pri tomto procese sa uplatňuje hneď niekoľko orgánov - pľúca, ktoré pri nádychu rozťahujú objem hrudníka, bránice, ktorá sa vyklenie do brušnej dutiny, zúčastňujú sa vonkajšie medzirebrové svaly, šikmé svaly aj zdvíhač hlavy.

Zabezpečovanie kyslíka je pre naše telo automatický proces, ktorý má svoje sídlo v predĺženej mieche. Na to, aby sme pravidelne dýchali, nemusíme vôbec myslieť, ale v prípade, že chceme z dychu vyťažiť maximum, je dobré sa mu aspoň občas venovať trochu dôkladnejšie.

Vďaka tomu, že máme schopnosť svoj dych čiastočne ovládať vôľou, môžeme ho využiť na upokojenie alebo naopak povzbudenie organizmu. Technikám dýchania sa podrobne venuje napríklad joga, ale v domácich podmienkach sa môžete niektoré z nich naučiť tiež.

Nosové dierky - ľahnite si na podložku alebo sa pohodlne usaďte na stoličku. Zatvorte oči a vnímajte, ako prúdi vzduch nosnými dierkami. Všimnite si rozdielnych teplôt vzduchu pri nádychu aj výdychu a tiež sa započúvajte do tichého svišťania vzduchu nosnými dierkami.

Bránica
- položte si ruku na brucho a skúste dýchať len do neho. S nádychom sa vaša ruka aj brušná stena zdvihne hore a s výdychom klesne zase späť. Myslite na to, aby sa čo najmenej zapájal hrudník. Bráničné dýchanie je veľmi upokojujúce a možno ho použiť v akejkoľvek situácii.

Hrudník - posuňte obe dlane na vaše rebrá. Chvíľku dýchajte len do oblasti hrudníka a vnímajte, ako sa s nádychom rebrá rozťahujú do šírky a s výdychom sa pomaly vracajú späť. S každým nádychom ako by vaše pľúca povyrástli, ako by ste chceli hrudníkom roztrhnúť vaše tričko.

Kľúčne kosti
- položte dlane na kľúčne kosti a dýchajte len do oblasti pod kľúčnymi kosťami, do hornej časti pľúc. Tam dýchame, keď sme v strese, ale pri nácviku nesmieme túto časť vynechať. Sledujte, ako sa kľúčne kosti mierne nadvihnú pri nádychu a opäť jemne poklesnú s výdychom.

Plný dych
- nadýchnite sa do brucha, do hrudníka a do oblasti kľúčnych kostí. Skúste sa nadýchnuť tak, ako by ste dych nechávali vystúpiť až do temena hlavy. Vydychujte opäť z brucha, potom z hrudníka a nakoniec z hornej časti pľúc. Dýchajte pomaly a nikam sa neponáhľajte. Nesnažte sa nádych do tela vťahovať silou, pretože by sa vám mohla ľahko zatočiť hlava. Nechajte nádych aj výdych voľne plynúť a pozorujte, ako napätie, stres i únava opúšťajú vaše telo a ako s nádychom do tela vstupuje veľa novej sily, energie a pokoja.

 


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
FITHALL cvičenie Jóga - liek na stres a bolisti chrbta
Radíme Trúfnete si na jogu? Poradíme Vám, ako začať.
Cvičenia a trendy Jóga - liek na stres a bolesti chrbta