Fithall magazín

Štvrtok 14.12.2017 meniny má Branislava / Bronislava

Cvičenia a trendy

Buďte fit s vašou mamou - precvičenie svalstva panvového dna

Buďte fit s vašou mamou - precvičenie svalstva panvového dna



Dalo by sa povedať, že sa ľudia delia na dve skupiny. Tá prvá svaly panvového ignoruje, pretože im fungujú, nevedia o nich, ale aj preto, že práca na nich nejde vidieť navonok. Druhú skupinu svaly panvového dna trápia a robia im zo života peklo - púšťajú to, čo by mali držať, pri každom poskoku, kýchnutí alebo zdvihnutí záťaže.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Buďte fit s vašou mamou

Buďte fit s vašou mamou - Ako sa v starobe správne stravovať

Buďte fit s vašou mamou - zdravá výživa po 40

Buďte fit s vašou mamou - komplexné cviky na posilnenie svalov celého tela

 

Ženy začínajú často svoje panvové dno vnímať až po pôrode, ktorý je pre túto oblasť extrémne náročný. Aj keď v minulosti problémy s inkontinenciou nemali, po narodení potomka sa veľakrát stanú ústredným problémom. Svoju úlohu má aj vek - čím staršia žena je, tým slabšie panvové dno býva.

To, čomu hovoríme "panvové dno", je tvorené análnym zvieračom a panvovou a močovo-pohlavnou uzávierkou.
Ohraničuje dolný okraj brušnej dutiny a rozdeľuje dutinu malej panvy od hrádze. Má veľmi zložitú anatómiu a naučiť sa správne zapájať svaly tejto oblasti je preto ťažké.

Panvové dno majú ako ženy, tak muži. Muži s ním ale zďaleka toľko nezápasia.


Je škoda, že nechcený únik moču vplyvom oslabených svalov panvového dna, je stále akýmsi tabu. Veľa žien dlhodobo trápi, hanbia sa zaň, kupujú si potajomky inkontinenčné vložky a radšej sa vyhýbajú športu, aby sa nedostali do trápnej situácie.

Všeobecne by sa dalo povedať, že ak vás trápi samovoľný únik moču ešte rok po pôrode, je na čase navštíviť lekára špecialistu. Aj v prípade, že ste doteraz nerodili a inkontinencia vás trápi, neváhajte a začnite konať.


Odboru, ktorý sa touto problematikou zaoberá, sa hovorí urogynekológia. Lekár s vami preberie podrobnú anamnézu vašich ťažkostí a vykoná ultrazvuk panvového dna. Na základe zistení vám odporučí rehabilitáciu. Až v momente, keď rehabilitácia nepomôže (to ale nebýva tak často), sa pristúpi k chirurgickému zákroku, pri ktorom sa svaly panvového dna podporia tak, aby moč nechtiac neunikala. Aby zákrok fungoval, cvičiť sa musí ale stále.

Naučiť sa zapájať svalstvo panvového dna je celkom oriešok. Mnoho žien nedokáže so svojím telom natoľko dobre zaobchádzať, aby činnosť týchto svalov rozoznali. Najjednoduchším príkladom pohybu, pri ktorom sa tieto svaly zapájajú, je zadržiavanie moču. Ako tréning sa ale prerušované močenie rozhodne neodporúča!

Ak nemáte možnosť nechať sa preškoliť rehabilitačnou pracovníčkou, ktorá má na cvičenie panvového dna licenciu, skúste to samy doma. Na 10 sekúnd vtiahnite svaly podbruška smerom nahor, ako by ste chceli zastaviť močenie. Potom povoľte. Cvičenie opakujte aspoň 4 x denne, v rozsahu 10 opakovaní po desiatich sekundách. Snažte sa pritom nezapájať svaly zadku ani brušné svaly. Cvičte v ľahu, v sede aj v stoji - napríklad, keď idete autobusom alebo pri varení.

Na posilnenie svalov panvového dna zoženiete aj špeciálne pomôcky - závažíčka zavediete dovnútra a vykonávate bežné domáce činnosti po dobu cca 20 minút.

Posilnené panvové dno nie je dobré len proti inkontinencii, ale tiež pomôže k lepšiemu vzhľadu stredu vášho tela (spodné bruško potom nie je tak vystúpené) aj lepšiemu sexuálnemu zážitku. Cvičte ho, kedykoľvek si spomeniete.

 

Buďte fit s vašou mamou - posilnenie panvového dna

 

Budte-fit-s-vasou-momou-precvicenie-svalstva-panvoveho-dna.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Buďte fit s vašou mamou
Jedlo a výživa Buďte fit s vašou mamou - Ako sa v starobe správne stravovať
Jedlo a výživa Buďte fit s vašou mamou - zdravá výživa po 40
Cvičenia a trendy Buďte fit s vašou mamou - komplexné cviky na posilnenie svalov celého tela