Fithall magazín

Nedeľa 21.1.2018 meniny má Vincent

Cvičenia a trendy

Deti a šport

Deti a šport



Deti sa potrebujú hýbať a športové aktivity sú tou najlepšou voľbou. Lenže každý vek dieťaťa má iné nároky na vyťaženie. Je dôležité dbať na to, aby ste svoje dieťa nepreťažovali a nemali naň prehnané nároky. To by mohlo viesť k nechuti dieťaťa venovať sa vybranému športu alebo v ňom dokonca vyvolať stres.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako udržať dieťatu správnu váhu

Čo servírovať v zime deťom na tanier

Zdravie schované pod škrupinou

 

Rad športov má rôzne obmedzenia, výkonnostné alebo podľa výšky dieťaťa. Organizované športy tiež nie sú vhodné pre každé dieťa - zvlášť nie pre každý vek. Preto by ste nemali podceňovať výber aktivít a zvážiť, či sú vytipované športy pre vaše dieťa vôbec vhodné. Pri nedostatku skúseností sa radšej poraďte s trénerom. Ak sa rozhodnete pre nejakú aktivitu, je dôležité, aby ste svoje dieťa povzbudzovali a snažili sa mu aspoň na začiatku ísť príkladom. Dbajte tiež na to, aby ste dieťa nadmerne nepreťažovali. Po každej aktivite je potrebný dostatočný odpočinok. Nadmerné preťaženie organizmu totiž môže zanechať v tele dieťaťa stres. Stres síce núti celé telo vydať zo seba maximum a umožňuje človeku vyrovnávať sa s nadmernou záťažou, ale zároveň organizmus vyčerpáva a deti nevedia, ako stres zvládať. Sú teda oveľa zraniteľnejšie.
 
Deti predškolského veku (3-5rokov) - základom spontánnosť a prirodzenosť pohybu. Tie by mali byť postupne nahradené všestrannou a rôznorodou pohybovou aktivitou pod vedením autority, a to buď rodičov, učiteľov alebo trénera.
 
Deti mladšieho školského veku (6 - 11rokov) - základom sú hry a súťaženie. Deti by mali aktívnym činnostiam venovať skoro rovnaký čas, ako strávia sedením v školských laviciach. Rozdiely medzi chlapcami a dievčatami sa prejavujú zhruba v 4. triede na ZŠ, niekedy aj neskôr. Pre túto vekovú kategóriu je odporúčaný príjem 335 kJ na kilogram hmotnosti na deň.
 
Deti staršieho školského veku (11-15 rokov) - tu sa už vytvára vzťah k športu nielen ako k hre, ale aj ako k povinnosti. Športujúce deti sú vytrvalejšie a húževnatejšie. Pre vek 10-13 rokov je charakteristický rozvoj nervového základu rýchlostných prejavov. Vhodné sú teda rýchlostné a dynamické športy. Pre chlapcov v tomto veku je vhodný príjem 10 000 kJ (2 400 kcal), pre dievčatá rovnakého veku 9 200 kJ (2 200 kcal).

Dorastenecký vek (15-18)
- v tomto období sa deti rozlišujú podľa predpokladov na viacrýchlostné, výbušné, vytrvalostné či silové typy. Podľa toho nachádzajú deti uplatnenie v jednotlivých disciplínach alebo určitých postoch pri kolektívnych hrách. Postupne sa uberá na kvantite vykonávanej aktivity a prechádza sa ku kvalite. Zvyšujú sa tréningové nároky. Pre túto vekovú kategóriu je odporúčaný príjem 11 500 kJ (2700 kcal) pre chlapcov a 9 600 kJ (2300 kcal) pre dievčatá.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Rodina a deti Vianočné tradície deti milujú, doprajte im ich.
Zdravý životný štýl Ako predísť detskej obezite
Rodina a deti Majú sa deti na Mikuláša strašiť?