Fithall magazín

Sobota 20.10.2018 meniny má Vendelín

Cvičenia a trendy

Aká je ideálna pulzová frekvencia pre spaľovanie tukov?

Aká je ideálna pulzová frekvencia pre spaľovanie tukov?



Tepová frekvencia je veličina, ktorá nám oznamuje, koľkokrát za minútu udrie srdce. Vďaka srdcovej činnosti sa telom preženie okysličená krv a tá odkysličená sa vráti späť na začiatok, aby mohla z pľúc načerpať nový životodarný kyslík.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Môže aeróbny tréning uškodiť?

Ako efektívne spaľovať tuky?

Kedy začať cvičiť a v akej frekvencii?


Keď sme v pokoji, srdce bije pomaly a pokojne (tzv. pokojová srdcová frekvencia). Čím je človek trénovanejší, tým má spravidla tiež pokojovú tepovú frekvenciu nižšiu. Keď sa potom rozčúlime, niečo nás znervózni, máme strach, radosť, cítime rozpaky, zvýši sa teplota prostredia, prejde okolo nás milovaná osoba alebo sa začneme hýbať, tepová frekvencia sa zvýši. Zrýchlením srdcovej činnosti telo reaguje na emočné i fyzické zmeny - organizmus sa automaticky začne pripravovať k akcii, potrebuje prekrviť svaly, a preto srdce začne pumpovať rýchlejšie.

Ak je vďaka fyzickej námahe zrýchlená srdcová činnosť, a teda aj tepová frekvencia, začne po niekoľkých minútach dochádzať k čerpaniu energie z tukových zásob
- a pretože sa o tomto fenoméne vie, môžeme ho využiť pri chudnutí a tvarovaní postavy.

Preniknite do tajov tepovej frekvencie a využite ich vo svoj prospech:

Aeróbna činnosť - aeróbny pohyb je taký pohyb, ktorý prebieha za prítomnosti kyslíka. Vďaka tejto činnosti telo dokáže využívať energiu z tukových zásob, ktorých má každý veľa, takže je to činnosť veľmi efektívna a ekonomická. Vykonávaním aeróbnych aktivít posilňujeme srdcovo cievny systém, bojujeme proti vysokej hladine cholesterolu v krvi i proti cukrovke.

Anaeróbna činnosť - to je činnosť, ktorá neprebieha za prítomnosti kyslíka. Organizmus nevyužíva ako palivo tuk, ale glykogén zo svalov a pečene, ktorý je dostupnejší oveľa rýchlejšie. Aby sa zásoby glykogénu doplnili, je po aktivite nutné prijať dávku sacharidov.

Zázračná rovnica
- od maximálnej tepovej frekvencie, ktorá je 220 tepov za minútu, odčítajte váš vek. Vyjde vám určité číslo. Z tohto čísla si vypočítajte 65 - 85%. To je vaše aeróbne pásmo, v ktorom najlepšie pálite tuky. Keď sa pri cvičení dostane tep nad hranicu 85%, už sa nepáli tuk, ale práve cukry.

Vek, kondícia - tepovú frekvenciu ovplyvňuje vek, kondícia i hmotnosť tela - čím je vyšší vek a nadváha a nižšia kondícia, tým rýchlejšie tepová frekvencia vyletí hore. Neznamená to ale, že telo bude hneď spaľovať - ak organizmus nie je na záťaž zvyknutý, môže trvať až hodinu, než sa začne ako zdroj energie využívať tuk. Na druhú stranu u ľudí, ktorí sú trénovaní (napr. bežci dlhých tratí), sa tuk môže spracovávať takmer okamžite.

Intervalový tréning - pri tréningu, kedy tep lieta hore a dolu, sa tuk spaľuje tiež. Organizmus kombinuje pálenie tukov aj cukrov, takže tréning môže byť kratší, ale je efektívny a podporuje zlepšovanie fyzickej kondície.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Tepová frekvencia
Cvičenia a trendy Aeróbna činnosť - prostriedok ako zredukovať svoju váhu
Jedlo a výživa Chudnutie a konzumácia tukov