Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Cvičenia a trendy

Cvičte a chudnite podľa typu vašej postavy

Cvičte a chudnite podľa typu vašej postavy



V chudnutí neexistuje spravodlivosť. Zatiaľ čo vaše kolegyne môžu olovrantovať bohato natreté krajce chleba bez toho, aby pribrali jediný gram, vy priberáte už len z prečítania receptov. To, že každé telo funguje inak, je niekedy k hnevu, ale na druhú stranu nikto nikdy nesľuboval, že život bude fér.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

6 signálov, že vaša diéta je k ničomu

Reverse dieting - obrátená diéta

Chudnutie v prechode

 

Neriaďte sa diétnymi plánmi, ktoré nájdete na internete alebo v časopisoch, zabudnite na experimentovanie s populárnymi výživovými smermi, ako je paleo, raw alebo nízko-sacharidová diéta. Postavte sa k zrkadlu, poriadne si prehliadnite svoje telo a začnite jesť a cvičiť tak, ako je pre vašu konštitúciu prirodzené.

Každý typ tela pochádza z inej génovej línie. Pozrite sa napríklad na afrických maratóncov - sú od prírody vysokí, chudí, prevládajú u nich vytrvalostné svalové vlákna a vo svojich domácich podmienkach konzumujú hlavne rastlinnú stravu s vysokým podielom sacharidov. Naopak zavalitejší predkovia vzišli z drsnejšieho podnebia, kde sa živili predovšetkým lovom, ku ktorému potrebovali veľa sily.

Rozlišujeme tieto tri somatotypy:

Ektomorf
- ak ste vysokí a štíhli, spadáte do tejto kategórie. Ektomorfovia mávajú dlhé kosti, užšie ramená a plochý hrudník. Veľmi ťažko naberajú ako svalovú, tak tukovú hmotu. Ich tréning by mal byť intenzívy, krátky a mal by byť cielený na komplexné cviky, ktoré rozvíjajú rovnomerne všetky svalové partie. Nevyhnutná je tiež dostatočná regenerácia, pretože pri náročnejšom vypätí dochádza k úbytku svalovej hmoty. Človek s takýmto typom postavy by mal hlavne posilňovať, jesť bielkoviny, kvalitné tuky a komplexné sacharidy.

Mezomorf - tento typ postavy to má asi najjednoduchšie. Pýši sa atletickou postavou, kvôli ktorej sa nemusí príliš namáhať. Títo ľudia často vynikajú vo fitness, pretože im stačí zdvihnúť párkrát činku a naberú svalovú hmotu bez tuku. Keď chcú hmotnosť redukovať, tiež im to ide ako po masle. Vďaka dobrým fyzickým dispozíciám a relatívne kratšej ceste k výsledkom, môžu mezomorfovia zaspať na vavrínoch a podceniť ako stravu, tak tréning. Strava by nemala byť oklamaná o komplexné sacharidy a tréning o aeróbnu aj silovú časť.

Endomorf - je väčšinou menšieho vzrastu a zavalitejšej postavy. Veľmi ľahko naberá na váhe, a to ako svalovú hmotu, tak tuk. Často bývajú ich najsilnejšou partiou nohy. Aby endomorf schudol, mal by do svojho tréningu začadit veľa aeróbnych aktivít, vyhýbať sa tučným jedlám a dávať prednosť vajíčkam, rybám a chudému bielemu mäsu. Stravu je vhodné rozložiť do menších porcií.

Mix - ľudia sa nedajú jednoducho rozdeliť do škatuliek - väčšina je kombináciou dvoch z vyššie uvedených somatotypov. Potom je dobré poznať, ako vaše telo funguje a stravu aj cvičenie tomu prispôsobiť. Aj endomorf môže byť veľmi štíhly, ale pravdepodobne mu to dá zabrať oveľa viac, než ektomorfovi. Rovnako tak sa ektomorf môže postaviť na dosky s kulturistami, avšak bude musieť jesť a cvičiť mnohonásobne viac. Je ale tiež prirodzené, že ektomorf bude mať rád behanie a zvyšné dva typy silové športy, pretože to sú aktivity, ku ktorým bolo ich telo navrhnuté.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Návšteva psychológa a chudnutie
Zdravý životný štýl Stanovte si reálny cieľ chudnutia
Poradňa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime