Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Svaly - čo o nich viete?

Svaly - čo o nich viete?



To, že svalnaté telo vyzerá lepšie ako to ochabnuté je nad slnko jasné. Aby ste ale svalstvu lepšie porozumeli, mali by ste o ňom vedieť niečo viac. Čím viac informácií budete mať, tým ľahšie pochopíte, ako fungujú. To potom môžete využiť vo svoj prospech pri všetkých fyzických aktivitách i pri športe. Prinášame vám niekoľko zaujímavých informácií, ktoré sa vám môžu hodiť.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Očistná kúra, áno či nie?

Nestačí iba začať cvičiť

Sušené ovocie - sladkosti pre zdravie


Naše svalstvo je životne dôležité, pretože nám umožňuje pohyb. Bez svalov nemožno vykonávať vôbec nič. Na rozdiel od hladkého svalstva (napríklad v črevnej stene) môžete kostrové svalstvo pomocou špeciálnych cvikov cielene trénovať. Ku kostrovému svalstvu patrí vyše 400 voľne ovládateľných svalov. Z väčšej časti sú spojené šľachami s kosťami a tým i s pohybovým aparátom. Svaly sú dôležité nielen pre pohybový aparát, ale aj pre statiku nášho tela. Ak sú trénované, zlepšujú teda nielen pohyb, ale aj držanie tela. U žien tvoria svaly asi 25 - 30%, u mužov dokonca 40 - 50% telesnej hmoty. Najväčší je veľký chrbtový sval, najsilnejší je žuvací sval. Kostrové svalstvo sa skladá zo svalových povrazcov a tie zo svalových vlákien. Počet a zloženie týchto svalových vlákien je u každého človeka iné.
 
Svalové vlákna
Podľa toho, ako trénujete svoje telo, sú kladené nároky na rôzne typy svalových vlákien. Existujú dva druhy: biela a červená. Biele, čiže šprintérske vlákna, sú rýchlo pohyblivé a uplatňujú sa vtedy, keď je potrebné vykonávať výkony založené na sile a rýchlosti. Červené, čiže maratónové vlákna, sú pomaly pohyblivé a dostávajú sa do hry v prípade, ak ide o vytrvalostný tréning.

Ak chcete denne zdvíhať závažia alebo prekonať rekord v šprinte na 100 m, potom budete trénovať takmer výlučne biele svalové vlákna. Maratónski bežci, alebo iní vytrvalostní športovci, posilňujú predovšetkým červené svalové vlákna. S pribúdajúcim vekom sa rýchle a pomalé svalové vlákna stále viac miešajú do akejsi kombinovanej formy. Aby ste zostali vo forme, potrebujete svalstvo aj naďalej posilňovať.
 
Rast svalov
 Intenzita tréningu počet svalov nezvýši, iba môže zlepšiť ich objem, tvar a pevnosť. Svaly majú schopnosť prispôsobiť sa rôznym typom záťaže. To tiež vysvetľuje, prečo profesionálny huslista môže hrať celé hodiny bez námahy, zatiaľ čo začiatočníka už po štvrťhodine všetko bolí, alebo prečo je naše telo po dlhoročnom polihovaní na gauči ochabnuté a ťažkopádne. V sede alebo v ľahu totiž svaly takmer vôbec nepracujú a vďaka tomu aj ochabujú. Svaly potrebujú pre svoj rast impulzy. Ak patríte k typu človeka, ktorý ťažko naberá svalovú hmotu, potom ste zrejme vybavení predovšetkým červenými vytrvalostnými svalovými vláknami, u ktorých sa len ťažko svalstvo buduje. Preto trénujte krátko, intenzívne, v žiadnom prípade to nepreháňajte s frekvenciou tréningu. Práve u vás totiž platí, že menej znamená viac.
 
Svalový tonus
Kto sa snaží mať svaly vo forme, zlepšuje tým nielen svoj vzhľad, ale bude sa postupom času cítiť vo svojom tele čím ďalej lepšie, pretože pravidelný tréning pozitívne ovplyvňuje svalový tonus. Ako svalový tonus označujeme základné napätie svalu. Aj v stave uvoľnenia zostávajú niektoré svalové vlákna stále v "pohotovostnom režime" - svaly si udržujú svoje prirodzené napätie aj vtedy, keď ležíte na pohovke. Harmonický svalový tonus je pre naše telo rovnako dôležitý ako správne naladené struny huslí. Sedavý spôsob života spojený s nedostatkom pohybu však bohužiaľ vedie k jednostrannej záťaži a zlému držaniu tela. Následkom je, že svalový tonus neustále kolíše medzi dvoma nezdravými stavmi. Ak je príliš vysoký, dochádza k bolestiam a nepríjemnému napätiu, a naopak, ak je príliš nízky, cítime sa slabí a ochabnutí. Pomocou svalového tréningu môžete svalový tonus znovu uviesť do rovnováhy. Tým sa stimuluje prekrvenie tkaniva a telo zostáva pohyblivé. Dôležité však je, aby boli kladené rovnomerné nároky na všetky svaly. Najistejším znakom zdravého svalového tonusu je váš dobrý pocit.
 
Bolesť svalov
Bolesť svalov by pri tréningu samozrejme nastať nemala. Ak áno, je to signál, že ste to s cvičením prehnali. Bolesť svalov nevzniká iba ich prekyslením kyselinou mliečnou, ktorú telo nedokáže z nadmiery námahy spracovať, ale príčinou sú aj nepatrné poranenia, ktoré sa v športovej medicíne označujú ako mikrotraumy. Tieto drobné poranenia väčšinou vznikajú 1 až 2 dni po náročnom tréningu a po niekoľkých dňoch bez problémov odznievajú. Preto trénujte s mierou a dbajte na signály svojho tela! Aby ste sa vyvarovali bolesti svalov, mali by ste zvyšovať intenzitu veľmi pomaly. Intenzitu cvičenia vždy prispôsobte svojej kondícii. Bolestiam svalov môžete predísť aj tak, že po tréningu sa voľným tempom prejdete okolo domového bloku, pomaly sa prebehnete, alebo si doprajete horúci kúpeľ.

 

Zdroj: www.doktorka.cz


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Sauna prospieva telu viac než si myslíte
FITHALL cvičenie Jóga - liek na stres a bolisti chrbta
Cvičenia a trendy Zásady cvičenia doma