Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Koľko energie spálime pri športe

Koľko energie spálime pri športe



Výdaju energie pri pohybovej aktivite je nutné venovať pozornosť, či už chcete chudnúť alebo naopak niečo nabrať. Pri chudnutí sa zo všetkých síl snažíme, aby bol celkový energetický výdaj väčší, než príjem. U budovania svalovej hmoty je to presne naopak.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Máte spomalený metabolizmus? Rozhýbte ho!

Správne dýchanie zlepší váš výkon

Môže aeróbny tréning uškodiť?

 

To, koľko kalórií spálime, ovplyvňuje celý rad faktorov - náš vek, fyzická kondícia, hmotnosť, výška, typ svalových vlákien (či sú vytrvalostné alebo silové), rýchlosť regenerácie a mnoho ďalších. Všetky tabuľky uvádzajúce počet kalórií, spálených za určitý časový úsek pri tej či onej aktivite, sú teda len orientačné.
  
- Všeobecne platí, že čím viac človek váži, tým viac energie vydá, hoci sa telo snaží vykonávať úspornejšie pohyby.

- Čím je osoba trénovanejšia, tým menej energie pri športovaní spotrebuje - a preto človek nechudne, aj keď trávi dlhé hodiny na bežeckom trenažéri alebo rotopede - organizmus je šikovný a dokáže sa záťaži veľmi rýchlo prispôsobiť. Začiatočníkom tento efekt môže pomôcť v chudnutí a pokročilým športovcom v tréningu (nedá sa chudnúť do nekonečna).

- Ženy pália pri rovnakej fyzickej aktivite menej energie, ako muži - to je dané evolúciou, pretože ženy si potrebujú zachovať viac podkožného tuku pre otehotnenie a starostlivosť o potomstvo.

Energetický výdaj pri pohybe je niečo iné, než energetický výdaj v pokoji (tzv. bazálny metabolizmus). V tom, koľko kalórií človek spotrebuje v pokoji, hrá úlohu aj rad faktorov, ako je vek, váha, výška, kondícia, pohlavie a podobne. Výkonnosť bazálneho metabolizmu môžeme ovplyvniť ako jedlom, tak cvičením. Vďaka cvičeniu rastie podiel svalovej hmoty v tele a tým pádom rastie tiež rýchlosť spaľovania v pokoji. Tvorí sa teda začarovaný kruh - čím viac športu a svalov, tým rýchlejší metabolizmus a tým rýchlejšie následné spaľovanie energie pri ďalšej pohybovej aktivite. Bludný kruh vzniká v momente, keď si metabolizmus spomalíme nezmyselnými diétami a nečinnosťou - rýchlosť bazálneho metabolizmu klesne, telo spaľuje menej energie, má menší podiel svalovej hmoty, je unavené a snaží sa každučkú kalóriu zo zjedeného jedla uchovať, takže priberáme.

Ak teda chcete páliť pohybom dosť energie a chudnúť, netrápte sa hladom, nedržte prísne diéty, ale naopak doprajte organizmu dostatok kvalitných komplexných sacharidov, chudých proteínov i zdravých tukov, aby sa nemusel biť o každý gram podkožného tuku.

Nezaspite na vavrínoch - meňte často svoje tréningové plány, skúšajte nové športy, prekonávajte výzvy a svoje telo prekvapujte stále niečím novým. Nezabudnite ale ani na to, že aj obyčajnou chôdzou, ktorá je pre človeka tým najprirodzenejším pohybom, sa pália kalórie. Preto choďte čo najviac - nič to nestojí, k chôdzi nepotrebujete žiadne špeciálne vybavenie, šetríte svoje kĺby, zlepšíte si náladu a navyše pekne vytvarujete telo.

Dajte si pozor aj na jojo efekt - akonáhle začnete športovať a telo si zvykne na určitý výdaj aj príjem energie, potom pri prerušení športovania musíte tiež obmedziť príjem, inak budete zákonite priberať.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Energetický výdaj alebo nie je to len o športe
FITHALL cvičenie Aktivity, ktoré Vám pomôžu zhodiť prebytočné kilá
Cvičenia a trendy Športujte a zbavíte sa depresií