Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Aktívny pohyb v seniorskom veku

Aktívny pohyb v seniorskom veku



Ľudia majú niekedy mylný dojem, že v seniorskom veku už nie je nutné cvičiť, strážiť sa v jedle a ani sa nejako zvlášť rozvíjať a starať o fyzickú kondíciu. Často sa naopak do dôchodku tešia - veď budú len sedieť v hojdacom kresle s kocúrom na kolenách, čítať si a popíjať horúce kakao. Dôchodkový vek je ale obdobie v živote, kedy je na seba nutné dbať najviac, pretože tu nejde už len o to, ako vyzeráme v plavkách alebo za ako dlho ubehneme päť kilometrov - ide o život.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako na výživu v starobe

Športy, ktoré prospievajú chrbtu

Turistika zlepšuje kondíciu, utužuje zdravie a prospieva mysli

 

Smutný fakt je, že sú na tom fyzicky mnohokrát súčasní šesťdesiatnici a sedemdesiatnici lepšie, než obézna mládež, ktorá sa pri svojom životnom štýle ťažko takého veku dožije.

Čím je človek starší, tým viac by mal dbať aj na svoj jedálniček. V dvadsiatich vám žalúdok všeličo odpustí, ale s pribúdajúcim vekom jeho tolerancia klesá. Navyše ubúda aktívna svalová hmota, takže ani metabolizmus nepracuje tak výkonne a kilá naskakujú skoro samé.

Aby ste si udržali čo najväčšie množstvo aktívnej svaloviny, je nutné cvičiť alebo sa akokoľvek hýbať a príjem živín tomu prispôsobiť.


So starnutím prirodzene pribúdajú fyzické ťažkosti a rôzne bolesti, ale ani to nie je prekážka - stačí si len zvoliť také aktivity, ktoré vám vaše telo umožní. Zároveň nie je na škodu trošku sa občas prekonať a skúsiť zvládnuť niečo, o čom ste si mysleli, že už pre vás nie je.

Žijeme v dobe, keď je vek veľmi relatívny pojmem. Vo fitness centrách sa medzi mladými športovcami sem tam objaví nejaký senior či seniorka a nikto sa tomu nečuduje - veď udržiavanie svalovej hmoty a fyzičky sa rovná udržiavaniu zdravia, takže nie je pred vstupom do takéhoto zariadenia dôvod pre ostych.

Nie je vyslovene nutné krepčiť na lekciách zumby alebo začať behať pol maratóny - rýchlu chôdzu ale zvládne každý. V dôchodku majú ľudia tiež zvyčajne viac času, takže môžu pokojne vystúpiť o stanicu autobusu skôr a zvyšok cesty dôjsť pešo.

Ak chcete v dôchodku cvičiť pod vedením a pravidelne, nájdite si vo svojom okolí lekcie jogy, pilates alebo cvičenie na veľkej lopte. V posilňovniach existujú priamo kruhové tréningy pre seniorov, vedené lektormi, ktorí poznajú špecifiká vyššieho veku a nedovolia, aby sa vám niečo pri aktivite stalo.

Ideálnou aeróbnou záťažou môže byť tiež chôdza s palicami, ktorá prebieha v niektorých mestách taktiež pod vedením inštruktora. Ak nič také v mieste svojho bydliska nemáte, kúpte si prútiky, pozrite inštruktážne video na internete, nalákajte kamarátku a vyrazte.

Ak sa večer pozeráte na televíziu, čas využite tiež. Stačí si na podlahu položiť podložku a počas večerných správ sa trošku preťahovať alebo posilňovať zaháľajúce svaly len s vlastnou váhou tela.

Aktívnym pohybom môžete zabrániť rozvoju veľkej časti ochorení, ktoré sú so starobou spojené - cukrovke, artróze, obezite, vysokému tlaku či zvýšenému cholesterolu.


Ani otázka financií nemusí byť prekážkou, pretože ten najprirodzenejší a najzdravší pohyb, totiž chôdza, je zadarmo.

Nerezignujte na aktívny životný štýl len kvôli dátumu v kalendári - cvičte a užívajte si možností, ktoré vám telo poskytuje v čo najväčšej možnej miere.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
FITHALL cvičenie Jóga - liek na stres a bolisti chrbta
Cvičenia a trendy Chôdza alebo beh?
Cvičenia a trendy Schudnite chôdzou