Fithall magazín

Sobota 18.8.2018 meniny má Elena / Helena

Cvičenia a trendy

Crossfit pre dokonalé a pevné telo

Crossfit pre dokonalé a pevné telo



Pre nezasvätených je to iba moderne znejúci názov cvičenia, pre ďalších predstavuje nielen športovú aktivitu, ale dokonca životný štýl. Crossfit je štýl cvičenia, ktorý vám pomôže rozvinúť silu, rýchlosť, vytrvalosť, podporí rast svalovej hmoty, spaľovanie podkožného tuku i celkovú kondíciu. Hovorí sa, že je to spôsob života, ktorý rešpektuje telo a snaží sa o jeho plný a všestranný rozvoj.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako správne cvičiť doma

Cvičenie s vlastnou váhou tela alebo ide to aj bez činiek

Ako si zostaviť svoj vlastný cvičebný plán

 

Fitness program by mal byť zameraný na desať fyzických domén – kardiorespiračnú vytrvalosť, výdrž, silu, pružnosť, výbušnosť, rýchlosť, rovnováhu, koordináciu, presnosť a obratnosť. Aby sa tieto schopnosti mohli rozvíjať, využíva CrossFit kombináciu funkčných cvikov, vďaka ktorým sa zapojí viac kĺbov naraz. Cvičí sa veľmi intenzívne a tréning sa neustále obmieňa, takže organizmus nemá možnosť zvyknúť si a zaspať na vavrínoch.

Všetky cviky sú prirodzené - vychádzajú z bežných pohybov, ale sú sťažené závažím a časovým limitom. Aj napriek tomu rešpektujú individualitu každého človeka, ale tiež správnu techniku prevedenia a bezpečnosť.

Na rozdiel od posilňovania v posilňovni, sa CrossFit sústredí na celkovú fyzickú zdatnosť, nielen na rast toho či onoho svalu. Aj vďaka tomu, že sa cvičí hlavne s vlastnou váhou tela, nie sú potrebné žiadne špeciálne stroje.

Aj keď sa CrossFit zdá veľmi namáhavý, je vhodný pre všetkých, bez rozdielu veku i pohlavia, a preto je využívaný ako širokou verejnosťou, tak profesionálnymi športovcami. Podstata cvičenia zostáva pre všetky vekové a výkonnostné kategórie rovnaká a mení sa len jeho intenzita.

V praxi vyzerajú lekcie CrossFitu tak, že sa zahrejete (ostatne ako pred akoukoľvek inou fyzickou aktivitou), aby sa svaly pripravili na samotný tréning. Potom prebieha nácvik techniky rôznych cvikov a potom sa prechádza k samotnému cvičeniu (tzv. Workout of the day). Samotný tréning pripomína v podstate kruhový tréning. Čas jednotlivých cvikov sa zaznamenáva a vy potom máte prehľad o svojich pokrokoch. Pre nesúťaživého jedinca, ktorého stopky stresujú, môže byť ale také meranie nepríjemné.

Cvičenie ide vždy ruka v ruke s jedálničkom.
Priaznivci CrossFitu sa často vidia v stravovaní jaskynných mužov - paleo strave. Paleo jedálniček je založený na konzumácii mäsa, vajec, zeleniny, ovocia, semien a orechov a na vynechávaní mliečnych výrobkov, strukovín i obilnín.

Ak je vám tento životný štýl sympatický a chcete rozvíjať svoje telo po všetkých stránkach, navštívte niektorú z lekcií CrossFitu alebo funkčného tréningu (certifikovaných CrossFit telocviční je u nás zatiaľ bohužiaľ málo). Pripravte sa na to, že dostanete poriadne zabrať, a to aj v prípade, že aktívne športujete - každá zmena je pre telo šok a vykonávanie nezvyklých cvikov na čas o sebe dá vedieť ešte niekoľko dní potom.

Stravovať sa paleo systémom nie je nutnou podmienkou, ale v okamihu, kedy ste obklopení jeho prívržencami,, je ťažké to tiež nevyskúšať - zvlášť, keď vidíte pevné, štíhle a fit telá u ostatných cvičiacich.

Nechajte sa inšpirovať CrossFitom a podobné stanovištia (kľuky, drepy, angličáky) si postavte napríklad doma v predsieni.



Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Ako na kruhový tréning
Cvičenia a trendy Čo tak skúsiť intervalový tréning?
FITHALL cvičenie Komplexné cviky na posilnenie svalov celého tela