Fithall magazín

Utorok 12.12.2017 meniny má Otília

Cvičenia a trendy

Nestačí iba začať cvičiť

Nestačí iba začať cvičiť

Alebo čo sa deje v tele



Telo pri začiatku športovaní protestuje - vystavujeme ho zvýšenej námahe, na ktorej nie sme zvyknutí. Chce to ale zaťať zuby, telo sa nám odvďačí v podobe pevnejšieho zdravia, kondície aj atraktívnejšieho vzhľadu. Na tejto neľahkej ceste prirodzene hľadáme vhodné spojenca - a výživa je jedným z nich. Nie je asi treba zvlášť rozoberať, že strava a nápoje chudobné na minerály, môžu spôsobiť pri športovaní kŕče, ktoré môžu byť príčinou ešte horších zdravotných porúch, najmä úrazov. Ako sa nároky na stravovanie pri cvičení a športovaní mení?

1. zrýchľuje sa metabolizmus
- Jedlo teda pôsobí viac ako zdroj pohotovej energie, telesné zásoby cukru a tuku sa zmenšujú, je potrebné zvýšiť podiel sacharidov a bielkovín v strave
 
2. hrozí väčšie riziko dehydratácie organizmu
- Hrozba prichádza samozrejme s potením pri zvýšenej záťaži. Preto je vhodné okrem doplňovanie tekutín konzumovať viac ovocia a zeleniny, ktoré obsahujú vlákninu, ktorá v organizme udržuje vodu

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Zostaňte mladá!

Úsmev lieči dušu a zhadzuje kilá

Zásady cvičenia doma

 
3. po cvičení rastie oxidačný stres
- Ten je sprevádzaný vývojom vražedných voľných radikálov. Prichádza stavy svalovej únavy a bolesti, ktoré najmä v začiatkoch môžu od pohybu odrádzať, preto je potrebné dbať na dostatočný prísun antioxidantov v strave alebo v doplnkoch, aby sa svaly rýchlejšie zregenerovali.
 
4. klesá podiel tukového tkaniva v prospech svalového tkaniva
- Spolu s ním však hrozí nedostatok vitamínov A, D, E a K, ktoré sú rozpustné v tukoch. Súčasne sa zvyšujú nároky na potrebu bielkovín, z ktorých sa tvoria nové svalové tkanivo. Tvorbu a obnovu telesných bielkovín podporíme kvalitnou stravou (chudé červené a hydinové mäso) a kyselinou listovou.
 
5. rastú nároky na pevnosť kostí, šliach a väzív
- Logicky rastú priamo úmerne so zvyšujúcou sa športovou záťažou preto je potrebné užívať kĺbovú výživu, obsahujúce vápnik, horčík, glukosamín a chondroitín v bioaktívne forme.

 

autor: Ing Ivan Mach CSc., dietológ


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov