Fithall magazín

Štvrtok 18.10.2018 meniny má Lukáš

Cvičenia a trendy

Keď vás bolí chrbát

Keď vás bolí chrbát



Dnešný životný štýl spôsobuje, že mnoho ľudí trpí nesprávnym držaním tela. Môže za to nedostatok pohybu, sedavé zamestnanie a jednostranné namáhanie svalstva. Bolesti chrbta potom na seba nenechajú dlho čakať. Čo s tým?

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cviky, ktorými spevníte stred tela

Športy, ktoré prospievajú chrbtu

Jogou proti bolesti chrbta

 

Objavuje sa znenazdajky
Bolesť často prichádza bez varovania a o to dokáže byť silnejšia. Zohli ste sa, niečo ťažké ste zdvihli alebo len zakašľali. To, čomu sa hovorovo vraví "hexenšus" sa v lekárstve označuje ako lumbago. Pacienti cítia krátke pichnutie, ktoré prechádza v silné bolesti v oblasti bedrovej chrbtice a tie môžu v niektorých prípadoch vystreľovať až do nôh.

Čo spôsobuje

Častou príčinou lumbaga je blokácia chrbtice alebo krížovej kosti. V jej dôsledku je postihnutý kĺb obmedzený v pohybe a svalstvo v tejto oblasti sa viac napína. Bedrová oblasť je navyše pretkaná vysokým počtom nervových vlákien. Aj nepatrné podnety tak môžu vyvolať extrémne silné záchvaty bolesti.

Teplo je najlepšie

Prvým opatrením je zaujať také držanie tela, v ktorom je bolesť menšia. Často sa jedná o polohu na chrbte s pokrčenými kolenami alebo polohu na boku s pritiahnutými nohami. Rýchle zlepšenie sa väčšinou dostaví pôsobením tepla, či už v podobe nahriateho vankúšiku, zábalu, horúcej fľaše alebo uteráka namočeného do horúcej vody. Príznaky môžu zmierniť aj masti s hrejivým účinkom alebo voľne predajné analgetiká a polohy prinášajúce úľavu. Vo väčšine prípadov je seknutie v krížoch síce veľmi nepríjemné, ale inak neškodné a bez vedľajších účinkov. Problémy často odznejú po niekoľkých dňoch samy od seba.

Kedy vyhľadať lekára

Ak trvajú bolesti dlhšie alebo nimi trpíte často, mali by ste navštíviť ortopéda. Pri vyšetrení sa ukáže, či za neustále sa vracajúci "hexenšus" môžu degeneratívne zmeny chrbtice, zápaly či oslabené chrbtové svalstvo. Riešením sú masáže, špeciálne posilňovacie cviky alebo fyzioterapia.

Ako bolestiam chrbta predchádzať

Najlepšia prevencia predstavuje udržiavanie primeranej hmotnosti (riziková je práve nadváha), posilňovanie chrbtového a brušného svalstva a správne držanie tela pri sedení i ďalších činnostiach, napríklad zdvíhaní či luxovaní. Podrobnosti vám najlepšie vysvetlí fyzioterapeut.

 
Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Bolí vás chrbát? Pretiahnite sa s overballom!
Cvičenia a trendy Bolí vás chrbát? Jedzte vitamíny a buďte v pohybe.
Cvičenia a trendy Keď vás bolí chrbát