Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Aký je vplyv fajčenia na cvičenie

Aký je vplyv fajčenia na cvičenie



Dávno pominuli doby čiernobielych filmov, v ktorých dáma s cigaretou predstavovala vrchol elegancie, a kde sivý dym zahaľoval jej tvár do tajomného oparu. Vtedy sa bohužiaľ o škodlivosti fajčenia príliš nevedelo, ale dnes je situácia našťastie iná. Aj napriek tomu, že z každej škatuľky cigariet na nás volá varovanie o ohrození zdravia, lekári sa predháňajú vo vymýšľaní preventívnych programov a tabakové výrobky sa nenápadne zdražujú, stále veľké percento populácie fajčí. U žien predstavuje tento zlozvyk navyše oveľa väčšie riziko ako u mužov.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Nikotín, zabijak sexu

Zostaňte mladá!

Ako správne cvičiť doma

 

Dlho sa vie, že fajčenie spôsobuje neplodnosť, rakovinu, žalúdočné vredy aj veľa ďalších vážnych ochorení a ani tieto riziká mnohých od poťahovania dymu neodradia.

Fajčenie je zlozvyk, ktorého je veľmi ťažké sa zbaviť. Okrem negatívnych vplyvov na zdravie má ale tiež zásadný vplyv na telesnú hmotnosť, a to hneď z niekoľkých dôvodov. Prvým je ten, že sa nikotín podieľa asi z desiatich percent na energetickom výdaji. Potom, čo človek prestane fajčiť, o tento "benefit" príde a začne priberať. Ďalším dôvodom je stimulácia úst - keď si nevložím medzi pery cigaretu, je oveľa väčšia šanca, že si tam vložíme niečo sladké a hmotnosť bude opäť stúpať. Posledným dôvodom je nuda - ak zmizne tyčinka tabaku z našej neposednej ruky, pristane v nej s veľkou pravdepodobnosťou šiška alebo sušienka.

Keď sa človek snaží znížiť svoju hmotnosť, je diétne, cvičí a k tomu fajčí, robí sizyfovskú prácu. Cvičenie a fajčenie absolútne nejdú dokopy, pretože fajčením si výrazne poškodzujeme pľúca, upchávame tepny a zanášame organizmus toxínmi, zatiaľ čo pri cvičení sa snažíme o presný opak. Ak cvičíte a zároveň fajčíte, vystavujete svoj organizmus obrovskému stresu, kvôli ktorému si uchováva energetické zásoby namiesto toho, aby ich účinne spaľoval. Vystresované telo nikdy nemôže podať také fyzické výkony, nevyužíva efektívne tukové zásoby, neokysličuje orgány a vôbec sa snaží robiť všetko pre to, aby sa zachránilo a stres znížilo, takže efektivita cvičenia rapídne klesá.

Ďalším faktom je to, že pri cvičení i pri fajčení vznikajú voľné radikály, ktoré spôsobujú tzv. oxidačný stres. Ten potom urýchľuje starnutie, poškodzuje bunky, môže sa podieľať na vzniku cukrovky, očných chorôb, zápalov, nádorov alebo pľúcnych aj kožných chorôb a mnohých ďalších ochorení. Pri športovaní samotnom je riziko poškodenia voľnými radikálmi minimálne, ak nie je tréning extrémne náročný a výživa nedostatočná. Keď ale skombinujete cvičenie a fajčenie, oxidačný stres sa nakumuluje a môže vyvolať radu zdravotných ťažkostí.

V prípade, že športujete a fajčíte, venujte zvýšenú pozornosť svojmu jedálničku. Snažte sa do neho zaradiť čo najviac antioxidantov - látok, ktoré obmedzujú aktivitu kyslíkových radikálov a tým znižujú možnosť rozvoja rôznych chorôb. Nájdete ich napríklad v černiciach, sladkom drievku, oregane, kôpri, malinách, ríbezliach, brusniciach, čučoriedkach, cesnaku, zázvore a nespočetných ďalších potravinách (predovšetkým z ríše ovocia a zeleniny), ale tiež v nápojoch ako je zelený čaj alebo červené víno.

Cvičenie pomáha pri odvykaní od fajčenia. Kto si dá poriadne do tela a šprintom vybehne na strmý kopec, na cigaretu potom ani nepomyslí. A ak je predsa len tabak silnejší než vôľa, skúste potešenie z tejto neresti odsunúť aspoň pár hodín po fyzickej aktivite.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Zásady cvičenia doma
Cvičenia a trendy Nestačí iba začať cvičiť
Cvičenia a trendy Čo všetko dokáže obyčajné cvičenie