Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Majú ženy počas cvičenia rovnakú výdrž ako muži?

Majú ženy počas cvičenia rovnakú výdrž ako muži?



Ak žena a muž pobeží rovnakým tempom, rýchlejšie sa unaví žena. A vôbec nezáleží na tom, koľko váži a koľko má rokov. Prečo tomu tak vlastne je?

O ženách sa všeobecne hovorí, že sú krehké. A je to skutočne tak. Majú nielen slabšiu konštrukciu, ale aj menšie a menej výkonné pľúca ako muži. Preto dýchajú intenzívnejšie a tiež sa rýchlejšie unavia.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Koľko času venovať cvičeniu, aby malo efekt?

Kedy cvičiť? Ráno alebo večer?

Ako pôsobí cvičenie na naše emócie

 

Čo zistili odborníci
Vedci z kanadskej McGillovej univerzity zistili, že pri rovnakej postave majú ženy menšie pľúca a menšie dýchacie cesty ako muži. Vybrali 50 dobrovoľníkov, 25 mužov a 25 žien, vo veku od 25 do 40 rokov, ktorí boli zdraví a nefajčili. Pri pokuse účastníci jazdili na rotopede nastavenom tak, aby šliapanie bolo stále ťažšie a vďaka tomu museli vynaložiť maximum svojej dýchacej kapacity. Potom komunikovali, ako veľmi sú vyčerpaní a aké majú nepríjemné pocity. Vedci všetkým merali rytmus dýchania, objem vdychovaného vzduchu a nervovú stimuláciu dýchacích svalov. Po získaní všetkých údajov sa zistilo, že ženy rýchlejšie dospejú k vysokej úrovni ventilácie pľúc, ktorá sa blíži ich maximu. Tiež ich dýchacie svaly sú nervovým systémom viac stimulované než u mužov. Preto ženy okrem iného rýchlejšie dýchajú. To môže viesť k ťažkostiam s dýchaním až k dýchavičnosti. "Ženy majú pľúca biologicky menšie a musia viac aktivovať dýchacie svaly. Preto zo zdravotného hľadiska môžu vykazovať známky vyčerpania viac ako muži. Vďaka výskumu môžeme lepšie pochopiť niektoré javy, najmä prečo ženy trpiace emfyzémom alebo srdcovou nedostatočnosťou majú väčšie dýchacie ťažkosti ako muži, "vysvetlil šéf vedeckého tímu doktor Dennis Jensen.

Majú ženy cvičiť rovnako ako muži?
Stavba svalstva je u oboch pohlaví rovnaká. To že muži majú väčšiu silu, je dané väčším podielom svalovej hmoty. Muži tak dosahujú v priemere o 60% väčšiu silu. Ak teda žena správne posilňuje, malo by sa to v prvom rade prejaviť na sile.

Základné anatomické a fyziologické rozdiely u žien
- Širšia panva, kratšie končatiny, menšia telesná výška.
- Menšie srdce, menej krvi, nižší obsah hemoglobínu.
- Nižší obsah svaloviny, horná hranica 35%.
- Vyšší obsah tuku, v priemere 25%.

Odlišný hormonálny systém má za následok ťažšie naberanie svalovej hmoty u žien ako u mužov.

Pre tréning to znamená, že si ženy musia dať pozor na niektoré cviky, ktoré sú pre nich ťažké (zhyby, kľuky na bradlách ...). Pozor by si mali dať aj na cviky, ktoré zaťažujú bedrovú časť, ako sú drepy, priťahovanie veľkej činky v predklone atď.

 

Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
Cvičenia a trendy Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka
Cvičenia a trendy Cvičte a bude sa vám lepšie spať