Fithall magazín

Utorok 12.12.2017 meniny má Otília

Cvičenia a trendy

Kedy cvičiť? Ráno alebo večer?

Kedy cvičiť? Ráno alebo večer?



V zásade je jedno, či cvičíte ráno alebo večer. Cvičenie je skrátka cvičenie a je prospešné v akúkoľvek dennú dobu. Aj napriek tomu však existujú určité špecifiká fyzickej aktivity vykonávanej ráno a aj tej večernej.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Čo jesť pred športom a po ňom?

Čo piť pred športom a po ňom?

Čo robiť, keď je vonku horúco?

 

Ranný tréning má hneď niekoľko výhod. Keď začnete nový deň cvičením, vyrobíte si v mozgu endorfíny a tým si zaistíte lepšiu náladu (čo sa obzvlášť hodí v pracovnom týždni). Druhým plusom je, že si odcvičíte svoj tréning a po zvyšok dňa to už budete mať splnené. Ranným cvičením rozprúdite v tele krv a naštartujete svoj metabolizmus, ktorý bude potom efektívnejšie spaľovať prijaté kalórie. Navyše po príjemnom pohybe v dopoludňajších hodinách klesne šanca, že by ste v priebehu dňa túžili po kalorických a tučných dobrotách - keď ste urobili taký kus práce pre svoje zdravie a postavu, predsa toto úsilie nebudete mariť šiškami.

Veľa ľudí má problémy do seba ráno vpraviť čokoľvek k jedlu. Skorý tréning potom môže zvádzať k cvičeniu na lačno, zvlášť v kombinácii s veľmi populárnym a rozšíreným mýtom o tom, že takýto aeróbny tréning s prázdnym žalúdkom lepšie spaľuje podkožný tuk. Kvôli nedostatku živín je namáhaný organizmus naopak nútený siahnuť po zásobách glykogénu v pečeni a cennej svalovej hmote. Nebudete preto chudnúť tuk, ale skôr svaly. Jedinci s nižším krvným tlakom a tendenciou k výkyvom hladiny krvného cukru môžu počas cvičenia na lačno zažívať veľmi nepríjemné pocity točenia hlavy, malátnosti a nevoľnosti. Ráno sa preto veľa napite, aby ste telo hydratovali a dajte si aspoň banán alebo trochu vločiek s jogurtom.

Fyzická aktivita večer je z hľadiska úbytku tukového tkaniva aj budovania svalov rovnako prínosná, ako tá ranná. Jej úskalie spočíva v tom, že aj napriek všetkým predsavzatiam ísť večer cvičiť, na človeka padne únava v okamihu, keď po práci dosadne na pohovku v obývačke. Niektorým jedincom tiež môže robiť problémy večer po tréningu zaspať - organizmus ide na plné obrátky a môže trvať aj niekoľko hodín, než sa upokojí a je pripravený k odpočinku.

Výhodou cvičenia večer je čas – nemusíte sa ponáhľať do práce a tréning si naplno užijete. Po príchode domov potom tiež nebude toľko hroziť, že vyplienite zásoby potravín a prejete sa na noc, pretože pár desiatok minút po cvičebnej snahe nie je na jedlo taká chuť. Ísť spať bez doplnenia energie ale tiež nie je múdre - pracujúce svaly potrebujú živiny pre svoju regeneráciu a v prípade, že telu nedodáte toľko potrebné sacharidy a proteíny, tak sa môže spustiť úsporný režim a miesto chudnutia si bude organizmus každý gram tuku pozorne strážiť.

Ľudí možno rozdeliť podľa toho, v ktorú dennú dobu sú najaktívnejší, na tzv. škovránkov a sovy. Škovránky fungujú hlavne ráno a dopoludnia, a preto je pre nich táto doba vhodná tiež k tréningu. Sovy sú živočíchy nočné, preto by nebolo rozumné nútiť ich vstávať skoro ráno a prehovárať ich na cvičenie, keď zažívajú svoj výkonnostný vrchol v druhej časti dňa. Pri rozhodovaní, kedy cvičiť, rešpektujte svoje prirodzené potreby a ak viete, že ráno nie ste použiteľní, trénujte večer a naopak.

Čas od času skúste zmeniť svoju rutinu a prehovorte sa k výkonu v čase, keď naňho nie ste zvyknutí. Takáto zmena môže byť príjemným oživením a spestrením cvičenia. Nech sa hýbete ráno alebo večer, nikdy nevynechajte jedlo pred tréningom ani po ňom. Vaše úspechy by potom boli sotva polovičné.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Čo všetko dokáže obyčajné cvičenie
Cvičenia a trendy Cvičíte a stále to nie je vidieť? My vieme prečo!
Cvičenia a trendy Ako na pohyb a cvičenie s kilami navyše