Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Ako pôsobí cvičenie na naše emócie

Ako pôsobí cvičenie na naše emócie



Aktívny životný štýl s dostatkom pohybu a športu vedie nielen k dobrej fyzickej kondícii, ale tiež pozitívne ovplyvňuje našu psychiku a duševnú pohodu.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Viete, prečo neplníte svoje predsavzatia?

Ako sa motivovať k cvičeniu a správnemu stravovaniu?

Ako prekonať lenivosť a ísť naozaj cvičiť

 

Pravidelne cvičte a budete oveľa odolnejší voči stresu a depresii
Fyzická aktivita totiž uvoľňuje endorfíny, podobné opiátom, ktoré majú dva základné účinky. Po prvé dokážu tlmiť bolesť a po druhé ovplyvňujú našu psychiku. Ak sa napríklad zraníte, mozog začne produkovať endorfíny, aby pocit bolesti potlačil. Po športovej záťaži alebo po adrenalínovom zážitku zase uvoľnené endorfíny vyvolávajú pocity eufórie a radosti. Odborníci z University of Bristol preukázali, že ak teda nejde o skutočnú chorobu nervovej sústavy, je pohyb pri potlačení depresie a úzkosti oveľa účinnejší ako lieky.

Čo sú endorfíny
Sú to malé molekuly, ktoré vylučuje mozog a ktoré sa veľmi podobajú ópiu a jeho derivátom, napríklad morfiu a heroínu. Mozog na ópium veľmi citlivo reaguje, pretože okamžite poskytuje celkový pocit blaha a spokojnosti. Ópium je tiež najsilnejším prostriedkom, ktorý dokáže zahnať úzkosť alebo smútok.

Droga smútok zaženie len dočasne

Ak sa však endorfíny uvoľňujú za pomoci častého užívania chemických opiátov, mozgové receptory si na ne veľmi rýchlo zvyknú. Na dosiahnutie rovnakého účinku sa potom musí dávka postupom času zvyšovať. Okrem toho, receptory strácajú citlivosť a človek prestáva vnímať drobné každodenné radosti a veľa vecí sa pre neho stáva bezvýznamnými, vrátane sexu.

Najlepšie antidepresívum je šport
S vylučovaním endorfínov vplyvom telesného cvičenia sa ale deje pravý opak. Čím viac je prirodzený mechanizmus slasti stimulovaný, tým je citlivejší. Ľudia, ktorí pravidelne cvičia, si vedia život lepšie užiť. Radujú sa z maličkostí a potešenie im robí aj najmenší úspech. Tiež ich imunitný systém je na tom oveľa lepšie. Predchádza rôznym infekciám a tvorbe rakovinotvorných buniek. K pravému opaku dochádza u ľudí závislých na drogách, ktorých imunitný systém sa naopak rúca.

Nie je námaha ako námaha
Psychológovia a psychiatri zistili, že u miernych až stredných depresií pôsobí fyzická aktivita blahodarne a liečivo. Rovnako účinná nie je však akákoľvek aktivita, ale iba cvičenie alebo šport. Fyzická námaha pri práci na potláčanie úzkosti a depresie vplyv nemá.

Pozitívne myslite

Stres je súčasťou nášho života, ale snažte sa ho udržať pod kontrolou. Športovanie, aktívny odpočinok a najrôznejšie regeneračné a meditačné techniky sú tým najprirodzenejším spôsobom, ako ho regulovať. Snažte sa udržiavať v dobrej nálade a neustále odstraňujte problémy, ktoré na vás negatívne pôsobia. Čím skôr sa ich zbavíte, tým lepšie budete stresu čeliť.


Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Zásady cvičenia doma
Cvičenia a trendy Čo všetko dokáže obyčajné cvičenie
Cvičenia a trendy Ako na pohyb a cvičenie s kilami navyše