Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Športy, ktoré prospievajú chrbtu

Športy, ktoré prospievajú chrbtu



Bolí vás chrbát? Potom si starostlivo premyslite, akému druhu športu sa budete venovať. Nie všetky aktivity sú pre problémy s chrbticou vhodné.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jogou proti bolesti chrbta

Aby chrbát nebolel - strečing: Tipy na najlepšie cviky

Bolí vás chrbát? Pretiahnite sa s overballom!

 

Šport zlepšuje fyzickú kondíciu, posilňuje svalstvo, pôsobí proti stresu a udržiava líniu. Môže ale aj spôsobiť zranenie, preťažiť organizmus a nepriaznivo ovplyvniť telo jednosmerným zaťažením. Aktivity, pri ktorých je časté ohnuté držanie tela, prehnuté kríže alebo náhle otáčanie, pôsobia škodlivo na chrbticu a môžu viesť po čase k bolestiam chrbta a ťažkostiam s chrbticou.

 

 

Aktivity, ktoré chrbticu nezaťažujú

Softbal - pri neustálom striedaní státia, chôdze a behu dochádza k permanentnému zaťažovaniu a odľahčovaniu chrbtice. To podporuje výživu platničiek, ktoré sa nachádzajú medzi jednotlivými stavcami a má pozitívny efekt. Pre minimalizovanie rizika je vždy dôležité dôkladne prehriať svaly pred začiatkom zápasu.

Plávanie
- je doporučené pacientom s ochorením chrbta. Plávanie podporuje vytrvalosť, posilňuje svalstvo a uvoľňuje kĺby a medzistavcové platničky. Dôležitý je však štýl plávania - prsia alebo delfín môžu nadmerne zaťažovať krčnú chrbticu. Najideálnejšie je plávanie v štýle znak.

Beh na lyžiach - je ideálny pre tých, ktorí sa nechcú napriek problémom s chrbtom vzdať zimných športov.

Jogging
- vždy je však dôležitá správna obuv a výber vhodného terénu. Príliš tvrdý alebo nerovný terén môže viesť k poškodeniu chrbtice.

Posilňovanie - individuálne vypracovaný cvičebný program môže pomôcť posilniť ochabnuté svalstvo trupu. Ak však už máte problémy s chrbticou, mali by ste vždy začať cvičiť až po porade s lekárom alebo fyzioterapeutom.

Jazda na koni - nemusí byť záťažou pre váš chrbát, ak máte dobrú kondíciu, pevné svalstvo a na koni to viete. Ak by ste však chceli jazdiť iba príležitostne a nie ste pevní v sedle, mohli by ste svojmu chrbtu ešte viac uškodiť.



Aktivity, ktoré chrbticu zaťažujú

Tenis - jednostranné zaťaženie a najmä rotácia celého trupu pri údere je pre chrbát veľkou záťažou. Iba profesionáli majú za roky tréningu nacvičené úderové techniky, ktoré minimalizujú poškodenie chrbta. Tenis nie je preto vhodným športom pre ľudí trpiacich bolesťami chrbta.

Zjazd na lyžiach - rotácia chrbtice pri slalome či otrasy pri jazde na nerovnej zjazdovke sú nebezpečné pre ľudí s ochorením chrbtice, lebo lyžujú len príležitostne a nemajú dostatočnú fyzickú kondíciu, čo zvyšuje riziko rôznych zranení, vrátane poranenia chrbtice.

 

Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Radíme Bolí vás chrbát? Jedzte vitamíny a buďte v pohybe.
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
Cvičenia a trendy Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka