Fithall magazín

Štvrtok 19.4.2018 meniny má Jela

Cvičenia a trendy

Trúfnete si na jogu? Poradíme Vám, ako začať.

Trúfnete si na jogu? Poradíme Vám, ako začať.



Začať s akoukoľvek pohybovou aktivitou nie je vôbec jednoduché. Ľudia mávajú obavy, skreslené predstavy a rôzne očakávania, ktoré im môžu zážitok z cvičenia pokaziť. Preto je dobré vždy vopred vedieť, do čoho vlastne idete.

Joga môže byť v očiach mnohých tajomnou a exotickou záležitosťou pre alternatívnych jedincov, ktorí meditujú, chodia v batikovanom a nejedia mäso. Opak je však pravdou. Joga je absolútne univerzálne cvičenie, ktoré sa hodí úplne pre každého. Na lekciách nájdete manažérov, mamičky na materskej, študentov, ale aj dôchodcov. Dôležité je však vedieť, aký typ jogovej lekcie sa hodí práve pre Vás.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Jóga - liek na stres a bolesti chrbta

Vyberte si pohyb, ktorý vám sadne

Cvičiť môžete aj v tehotenstve. Skúste jogu alebo pilates!

 
Cvičiť jogu môžete na skupinových lekciách, individuálne s lektorom alebo sami doma. Pre úplných začiatočníkov je určite vhodné absolvovať aspoň pár hodín pod vedením skúseného lektora, pretože ten opraví chyby v držaní tela a naučí Vás správne dýchať. Individuálne lekcie sú ešte intenzívnejšie a užitočnejšie, ale aj drahšie.

Vyberte si taký typ jogy , ktorý zodpovedá Vašej povahe - existuje klasická joga (nájdete ju pod názvami, ako hatha joga, vinjasa joga, ashtanga joga), ktorá vychádza z tradičných jogových postupov, je viac meditatívna a duchovná. Na druhej strane sa nachádzajú športovejšie formy jogy (power joga, fitness joga), vhodné pre menej "ezotericky" zameraného cvičenca. Každé jogové štúdio nazýva svoje lekcie rôzne a ich náročnosť je tiež rozdielna. Pred lekciou sa preto opýtajte, ako daná lekcia prebieha, kto ju vedie, a či je vhodná pre začiatočníkov. Stretnúť sa môžete aj so špecializovanými lekciami pre tehotné, na redukciu hmotnosti, úpravu hormonálnej rovnováhy, stimuláciu lymfy alebo lekciami vo vyšších teplotách.

Na cvičenie si zbaľte do tašky tričko (môže byť voľnejšie), legíny a športovú podprsenku. Podložky a ďalšie pomôcky mávajú väčšinou v štúdiách už pripravené. Pred jogou nejedzte aspoň dve hodiny, aby sa Vám nerobilo zle a v priebehu dňa sa snažte dostatočne piť.

Po príchode do sály sa posaďte na podložku a počkajte na inštrukcie lektora. Aj keď idete na hodinu s kamarátkou či kamarátom, príliš nehovorte, aby ste nerušili ostatných, ale aj preto, aby ste sa sami naladili na samotné cvičenie.

Pri joge nezáleží na tom, ako pri nej vyzeráte - dôležité je to, ako sa cítite. Vôbec nevadí, že Vám niektoré pozície nejdú tak dobre, alebo že si pri nich pripadáte smiešne. Joga je skôr o zážitku a kvalite cvičenia, než o výkone. Keď Vám dá lektor pokyn, nebojte sa hlasno dýchať a vydávať iné zvuky (tzv. ohmovanie) - k niektorým typom jogy to skrátka patrí.

Ak máte v pláne začať s jogou doma, môžete si z internetu pustiť cvičebné videá a inšpirovať sa niektorým z nich. Jogu cvičte tak často, ako je Vám príjemné. Síce sa hovorí , že by sa mala praktizovať denne, ale tým sa vôbec nenechajte znepokojiť. Joga nie je len o fyzickom cvičení, ale aj o tom, aby ste sa naučili byť trpezliví, vytrvalí a sústrediť sa.

Nepodceňujte jogu ale ani po stránke fyzickej - niektoré pozície sú veľmi náročné na svalovú silu a vytrvalosť, takže ich účinky môžete cítiť ešte pár dní potom.

Tak, ako u všetkých pohybových aktivít, nečakajte, že sa účinky jogy dostavia po prvej lekcii . Vytrvajte a uvidíte, že si toto cvičenie zamilujete.



Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
Cvičenia a trendy Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka
Cvičenia a trendy Cvičte a bude sa vám lepšie spať