Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Prečo cvičiť s cvičebnými pomôckami

Prečo cvičiť s cvičebnými pomôckami



Niekoho môže predstava cvičenia s pomôckami desiť, pretože v minulosti bol dostupný len medicinbal, koza a švédska bedňa. Činky vyzerali ako kusy čohosi železného a hrdzavého a švihadlo pripomínalo skôr hrubú šnúru na bielizeň. Ani štyri kovové pružiny, ktoré sa naťahovali s cieľom posilnenia chrbtových svalov, sa nikdy netešili príliš veľkej obľube. Takým dobám je ale koniec. V obchodoch so športovým náčiním nájdete nepreberné množstvo efektívnych, pekne vyzerajúcich a užívateľsky priateľských pomôcok, ktoré môžu Vaše cvičenie nielen spestriť, ale aj zintenzívniť.

Práve efektivita a intenzita tréningu sú dôvody, prečo rôzne pomôcky vôbec používať. Cvičiť môžete samozrejme iba s váhou vlastného tela, ale onedlho sa dostanete do bodu, kedy Vám takáto záťaž nebude stačiť. Navyše dôkladné precvičenie niektorých svalových skupín je bez pridanej záťaže takmer nemožné - napríklad bicepsy sa bez činiek posilňujú naozaj ťažko.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Myslíte si, že cvičíte vo fitku správne? Presvedčte sa!

Zásady cvičenia doma

Cvičenie s vlastnou váhou tela alebo ide to aj bez činiek

 

Cvičebné pomôcky sa dajú rozdeliť do niekoľkých skupín podľa toho, čo chcete s ich pomocou dosiahnuť. Existuje náradie na zlepšovanie aeróbnej kapacity a kardiovaskulárneho systému (švihadlá, mini steppery, trampolíny), náradie na posilňovanie (činky, úchopy na kľuky, rotačné disky, posilňovače brušných svalov, posilňovacie gumičky a vôbec posilňovače všetkého možného), ale aj pomôcky na zlepšenie stability (BOSU, nestabilné plochy, lopty).

Cvičebných pomôcok existuje skutočne obrovská škála, ale v zásade aj pri cvičení s akoukoľvek z takých pomôcok musíte stále zvyšovať záťaž, aby Vaše svaly na cvičenie reagovali. Aj pri používaní týchto pomocníkov stále platia tie isté pravidlá, ako pri cvičení bez nich - vždy je nutné rozohriatie, pretiahnutie, postupné zvyšovanie náročnosti cvičenia a v neposlednom rade vhodný jedálniček.

Ak nechcete do pomôcok na cvičenie investovať, môžete trochu improvizovať a pomôcť si bežnými predmetmi. Ľahké činky ľahko nahradíte povestnými fľašami s vodou, ťažšie celým kartónom. Malú gymnastickú loptu môže zastúpiť napríklad vankúš. Zapojte svoju fantáziu a pokojne pri cvičení využite nábytok vo svojom dome, schody alebo lavičky a stromy v parku.

Základné cvičebné pomôcky sú relatívne lacné - švihadlo, malú gymnastickú loptu a posilňovacie gumičky zoženiete za niekoľko desiatok korún a tie drahšie si môžete požičať v posilňovni. Ak nemáte posilňovňu priamo doma, je lepšie zaobstarať si na domáce cvičenie naozaj len to základné, pretože pri systematickom tréningu Vám akákoľvek pomôcka prestane stačiť. Závažia budete potrebovať čoraz ťažšie, aby svaly silneli a rástli a stroje na chudnutie, ako je rotoped alebo bežecký pás začnú doma spravidla čoskoro slúžiť ako vešiak na oblečenie.

Vo svojom tréningu uplatnite jednoduché metódy, ktoré väčšinou fungujú najlepšie - behajte, skáčte cez švihadlo (ak nemáte problémy s kolenami), doma cvičte s malou i veľkou gymnastickou loptou či posilňovacou gumou a na náročnejšie cvičenie si zájdite do fitness centra.

Ako pomôcky pri tréningu môžu slúžiť tiež krokomery, merače tepovej frekvencie či merače časových intervalov, vďaka ktorým môžete sledovať a zaznamenávať svoje pokroky.

Či už pomôcky k cvičeniu využívate alebo nie, vždy cvičte tak, aby ste si neublížili!


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Prečo cvičiť s cvičebnými pomôckami
Cvičenia a trendy Čo všetko dokáže obyčajné cvičenie
Cvičenia a trendy Ako na pohyb a cvičenie s kilami navyše