Fithall magazín

Utorok 12.12.2017 meniny má Otília

Cvičenia a trendy

Turistika zlepšuje kondíciu, utužuje zdravie a prospieva mysli

Turistika zlepšuje kondíciu, utužuje zdravie a prospieva mysli



Častými výletmi do prírody môžete významne prospieť svojmu organizmu. Utužíte svoje zdravie, zvýšite svoju výkonnosť a spevníte svoje svalstvo. Okrem toho zažijete na vychádzkach mnoho zážitkov.

Čo dokáže chôdza
Pešia turistika je najjednoduchšou formou aeróbneho cvičenia. Nevyžaduje žiadne špeciálne vybavenie ani zručnosti. Túto činnosť môžete v podstate vykonávať kdekoľvek a kedykoľvek. Turistika využíva prirodzený ľudský pohyb, ktorý fyzicky zaťažuje celý organizmus, a zlepšuje tak zdravie a fyzickú kondíciu. Pravidelné túry rozvíjajú silu, vytrvalosť, pohybové zručnosti a koordinačné schopnosti (predovšetkým rovnováhu a schopnosť rýchlo reagovať). Môžu mať vplyv aj na rozvoj psychosociálnych vlastností človeka. Sú tiež ideálnym prostriedkom pre odbúravanie nadbytočného telesného tuku, musia byť však sprevádzané aj zmenou životného štýlu a stravovacích návykov.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Schudnite chôdzou

Chôdza alebo beh?

Ako sa správne hýbať a jesť po päťdesiatke

 

Strečing by mal byť súčasťou túry
Pešia turistika významne posilňuje pohybový aparát, predovšetkým potom dolné končatiny. Pri Nordic walkingu dochádza tiež k zapojeniu horných končatín, čím sa posilňujú aj paže. Pred každým náročnejším peším výletom by ste sa ale mali najprv dobre pretiahnuť. Strečingom by ste mali túru aj zakončiť. Správne vykonaný strečing pripravuje organizmus na záťaž a urýchľuje regeneráciu namáhaných častí tela. Vďaka nemu sa budete aj na druhý deň po náročnom výlete cítit sviežo.

Ako často vyraziť do prírody
Miera reakcie organizmu na fyzickú záťaž je odlišná u každého jedinca, a to v závislosti na jeho trénovanosti a zdravotnom stave. Ľudské telo je schopné si na fyzickú záťaž postupne privyknúť. Všeobecne platí, že pre zlepšenie fyzickej kondície by sa človek mal aktívne pohybovať aspoň 40 minút 2 - 3x týždenne, z počiatku s nižšou intenzitou a po niekoľkých týždňoch s väčšou intenzitou.

Spotreba energie pri turistike
Pri horskej turistike je spotreba tekutín a energie pomerne vysoká. Počet spálených kalórií sa vypočítava z prekonanej vzdialenosti a výškového prevýšenia:

- 1 km chôdze v horách po rovine - cca 50 kcal.
- Výstup 100 výškových metrov - cca 100 kcal.
- Výstup 100 výškových metrov v mäkkom snehu - asi 150 kcal.
- Zostup 100 výškových metrov - asi 23 kcal.

Pri dlhej túre nie je teda vôbec problém spáliť o 1500 až 2000 kilokalórií viac, než koľko činí obvyklý denný výdaj.

 

Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
Cvičenia a trendy Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka
Cvičenia a trendy Vyberte si pohyb, ktorý Vám sadne