Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Cvičenie s vlastnou váhou tela alebo ide to aj bez činiek

Cvičenie s vlastnou váhou tela alebo ide to aj bez činiek



Možno si občas kladiete otázku, či je lepšie cvičiť s vlastnou váhou tela alebo so závažím. Ako optimálne riešenie sa javí kombinácia oboch postupov, pretože každý z nich má určité výhody i nevýhody.

Ak s cvičením začínate, je určite lepšie voliť cviky, pri ktorých využijete hlavne hmotnosť svojho tela. Takýto tréning je síce nenáročný na vybavenie, ale zároveň je veľmi prirodzený. Navyše klasické, ale časom preverené cviky, ako sú kliky, drepy či výpady netreba komplikovať závažím.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako si zostaviť svoj vlastný cvičebný plán

Ako na kruhový tréning

Strečing - Cvičenie pre dokonalé pretiahnutie

 

Pri posilňovaní bez činiek si každý o niečo lepšie postráži správne prevedenie cviku, takže sa zbytočne nepreťažujú kĺby a chrbtica. Zdravotný aspekt cvičenia ale nepodceňujte ani pri tréningu bez závažia - pohyby vykonávajte pomaly a ťahom, strážte si uhly v kolenách (nemali by byť nikdy menšie ako 90 °), neprehýbajte sa v bedrách ani nepredsúvajte bradu dopredu.
 
Tréning iba s vlastnou váhou je užitočný v prípade, že nechcete príliš naberať svalovú hmotu, ale zameriavate sa na získanie lepšej kondície alebo chudnutie. Naopak keď potrebujete získať silu, objem a pevnosť svalov, je lepšie siahnuť po závaží. Svaly sa celkom rýchlo záťaži prispôsobia, a ak by ste stále cvičili len s tým, čo Vám nadelila príroda, väčšie pokroky neuvidíte. Aby svaly rástli, je nutné ich systematicky a plánovane preťažovať a takého preťaženia možno dlhodobo len s vlastnou váhou dosiahnuť ťažko.

Ideálne je kombinovať pri tréningu obe metódy - svalové partie, ktoré sú silnejšie, precvičte so závažím, tie slabšie vypilujte cvičením bez neho.

V posilňovniach často ľudia dvíhajú viac, než je v ich aktuálnych možnostiach, pretože majú pocit, že to vyzerá lepšie. Potom cvičia nesprávne, zapájajú iné svalové skupiny, než ktoré pôvodne zamýšľali, namáhajú kĺby i chrbticu a môžu si ublížiť. Svoje sily nepreceňujte a cvičte s takým závažím, s ktorým urobíte daný cvik správne a efektívne - či už využijete hmotnosť svojho tela alebo športového náčinia.

Tréning s činkami rozhodne nie je len pre chlapov - nebojte sa, že budete vyzerať ako kulturista, keď párkrát zájdete do posilňovne. Ako sa hovorí, činky nerobia ženy väčšie, ale zlá výživa áno. Čím silnejšie, pevnejšie a trénovanejšie Vaše telo bude, tým viac energie spáli aj v pokoji, keď práve nič nerobíte.

Svaly dávajú Vašej postave tvar, pevnosť aj zdravie a získate ich predovšetkým silovým tréningom so závažím, tak sa mu nevyhýbajte. Ak nechcete chodiť do posilňovne, kúpte si činky domov, avšak aj tie Vám časom prestanú stačiť.

Či cvičíte s vlastnou váhou alebo s činkami, nikdy sa nevrhajte do akcie "za studena". Pred aktivitou sa zahrejte a ponaťahujte, ale natiahnite sa aj po skončení, aby ste urýchlili regeneráciu.

Svaly sa paradoxne budujú, keď s cvičením skončíte a odpočívate, preto nepodceňujte dostatočne dlhý a kvalitný spánok, dni pre oddych i kvalitný jedálniček.

Pri posilňovaní všeobecne platí, že ak chcete naozaj vidieť výsledky, musíte tiež správne jesť. Po tréningu si dajte do 15-tich minút jednoduché sacharidy, do hodiny potom chudé bielkoviny. Najedzte sa tiež pred cvičením, aby malo Vaše telo z čoho energiu pre výkon čerpať.



Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Zásady cvičenia doma
Cvičenia a trendy Čo všetko dokáže obyčajné cvičenie
Cvičenia a trendy Ako na pohyb a cvičenie s kilami navyše