Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Ako oddychovať aktívne i pasívne

Ako oddychovať aktívne i pasívne



Súslovie "aktívny odpočinok" je tak trochu nezmyselné. Odpočinok je skrátka odpočinok a je pravým protikladom aktivity. Tento pojem sa ale v posledných niekoľkých rokoch teší veľkej obľube a snaží sa naznačiť, že by sme nemali všetok voľný čas tráviť na pohovke pred televízorom, ale skôr ísť von a niečo robiť.
 
Človek väčšinou odpočíva vtedy, keď robí niečo úplne iné, než bežne alebo keď prestane na čas robiť to, čo ho unavuje. Ak teda v práci sedíte za počítačom, pracujete hlavou a máte preto nedostatok pohybu, neexistuje nič lepšie, než voľný čas trávený vonku v lese, v sedle bicykla alebo v horách, s batohom na chrbte. Naopak ľudia, ktorí pracujú fyzicky, nepotrebujú toľko odpočinku pre myseľ, ale naopak pre telo. Potom je pasívne trávenie voľného času či dovolenky na mieste.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Cvičte a bude sa vám lepšie spať

Sauna prospieva telu viac než si myslíte

Strečing - Cvičenie pre dokonalé pretiahnutie

 

Keď niekomu poviete, že ste počas slnečného popoludnia doma nerobili nič a najlepšie si oddýchnete v ľahu na chrbte niekde pri rybníku, hľadí na Vás takmer s pohŕdaním. Nikde ale nie je napísané, ako má kto oddychovať a tráviť svoj voľný čas. Rešpektujte svoje vlastné potreby a hľadajte si také formy odreagovania, ktoré Vám pomôžu načerpať novú silu a energiu do bežných pracovných dní. Nenechajte sa naháňať, ak najradšej leňošíte s knižkou na lehátku, ale ani sa nenechávajte spútať na jednom mieste, keď vo Vás vrie energia. S partnerom skúste vo výbere dovolenky a spôsobe trávenia voľných chvíľ nájsť kompromis, ale zároveň sa nebojte skúšať nové veci a aktivity, na ktoré nemáte počas roka čas alebo odvahu. Najlepšie si oddýchnete od bežných starostí tým, že budete robiť niečo "neběžné" alebo pre Vás neobvyklé.


Čo sa týka chudnutia alebo naopak naberania svalovej hmoty, tvorí odpočinok s pohybom a správnym jedálničkom svätú trojicu. Jedno bez druhého sa nezaobíde, a ak niektorú z týchto zložiek zanedbáte, budú výsledky Vášho snaženia v nedohľadne. Organizmus potrebuje čas pre regeneráciu po fyzickej záťaži a v momente, kedy odpočinok chýba, telo sa začne brániť, či už stagnáciou v chudnutí alebo v náraste svaloviny.

Kým spôsob trávenia dovoleniek a voľného času je súkromnou vecou každého a záleží len na hodnotách a preferenciách človeka, či preleží zaslúžené voľno na pláži alebo bude dosahovať športových výkonov, odpočinok po cvičení má svoje jasné pravidlá.

Po silovom tréningu je vhodné nechať precvičovanú partiu odpočívať aspoň 24 hodín, ale tento údaj sa môže meniť s trénovanosťou človeka, rýchlosťou regenerácie, ale tiež podľa namáhanej partie. Po aeróbnej aktivite nie je nutné odpočívať tak dlho, ale opäť je doba pre regeneráciu veľmi individuálna.

Ďalším spôsobom, ako "odpočívať" od určitého druhu športu, je zmena druhu pohybovej aktivity. Ak teda 3x týždenne posilňujete a chodíte behať, istou formou odpočinku môže byť napríklad cvičenie jogy alebo pilates. Občas stačí dokonca zmena prostredia - skúste namiesto cvičenia v telocvični vybehnúť von do lesa alebo na lúku a uvidíte, že cvičenie bude hneď zábavnejšie a zaujímavejšie. Každý človek musí skrátka nájsť optimálnu rovnováhu medzi aktivitou a odpočinkom a ideálny pomer medzi nimi je vždy veľmi individuálny.

V dnešnej dobe sa bohužiaľ často odpočívanie zamieňa za lenivosť. Chvíle pokoja a nečinnosti si ale skúste užiť a vychutnať a verte, že akákoľvek činnosť Vám potom pôjde oveľa ľahšie.

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
Cvičenia a trendy Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka
Cvičenia a trendy Ako na pohyb a cvičenie s kilami navyše