Fithall magazín

Sobota 18.8.2018 meniny má Elena / Helena

Cvičenia a trendy

Tukové bunky môžu pomôcť schudnúť

Tukové bunky môžu pomôcť schudnúť



Možno neviete, že nie všetky tukové bunky škodia zdraviu. Existujú aj také, ktoré paradoxne spaľujú tuk a pomáhajú nám tak schudnúť. Nazývajú sa "béžové" tukové bunky a vedci ich objavili len nedávno.

Nový typ buniek
Zatiaľ boli známe len dva základné typy tukových buniek - hnedé a biele. Hnedé bunky sa v detstve podieľajú na regulácii a tvorbe tepla a v priebehu života sa strácajú. Biele tukové bunky sú v našom organizme zásobárňou energie a sú v našom tele prítomné celý život. Ich veľkosť a množstvo súvisí s bilanciou energie a životosprávou. Priemerne by dospelý človek mal mať asi 12 až 15 kg tuku. Tukové tkanivo nefunguje len ako zásobáreň energie, ale je tiež hormonálne aktívne. Jeho hormonálna aktivita ovplyvňuje mnoho fyziologických funkcií organizmu a môže byť príčinou zvýšeného rizika civilizačných chorôb. Tretím, novo objaveným typom sú tzv. "béžové" tukové bunky. Tieto bunky sú svojou funkciou výnimočné. Energiu v sebe totiž nehromadia, ale naopak ju spaľujú. "Za určitých okolností sa niektoré biele bunky môžu zmeniť na béžové," hovorí Gabriela Knosová z brnenského Inštitútu redukcie a prevencie nadváhy kompliment.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Schudnite chôdzou

Pri chudnutí nezabúdajte na jód

Ako schudnút? Máme pre vás zaručené tipy

 

Ako vznikajú
Pre to, aby sa obyčajné tukové bunky zmenili na špeciálne "béžové" je potrebné, aby sa v tele vytvoril hormón irisin, ktorý sa začne tvoriť len v priebehu cvičenia. "Hormón irisin vzniká na povrchu svalových buniek. Jeho vplyvom sa niektoré biele tukové bunky zmenia na energeticky aktívne "béžové" bunky, ktoré využívajú energiu uloženú v tukových tkanivách.

Dôležitá je pravidelnosť
Irisin patrí do skupiny znovu objavených miokynov, teda hormónov, ktoré produkujú svaly v priebehu cvičenia. Hladina irisinu v krvnej plazme závisí od trénovanosti, preto nestačí nárazové cvičenie či krátkodobá svalová aktivita. "Na to, aby sa dosiahla a udržala potrebná koncentrácia irisinu, je potrebné cvičiť pravidelne. Výrazný nárast tohto hormónu bol zaznamenaný po 30 minútach silového tréningu, ale dvojnásobné zvýšenie jeho koncentrácie bolo namerané až po desiatich týždňoch pravidelného vytrvalostného tréningu, ktorý súvisí s nárastom svalovej hmoty.

Ako spáliť tuk

Dôležité je predovšetkým zistenie, že "béžové" tukové bunky aktivujú spaľovanie energie najprv z okolitých tukových buniek a následne, po vyčerpaní energie z mastných kyselín, začnú spotrebovávať energiu aj zo vzdialenejších tukových rezerv. "Pokiaľ zvolíte vhodnú metodiku cvičenia a správny cvičebný program, dosiahnete cielený úbytok tuku práve na tých miestach, kde je ho najviac.

Bez správneho stravovania to nejde
Pokiaľ sa ale budete zle stravovať, vysnívané výsledky nedosiahnete. Na ňom totiž závisí, ako intenzívne budú "béžové" bunky spaľovať tuk a využívať tukové rezervy. "Vhodne vybrané potraviny a ich správne dávkovanie dokážu podporiť aktivitu" béžového" tukového tkaniva a spaľovanie extra kalórií aj po cvičení. Ak teda chcete, aby "béžové" tukové bunky podporili Vaše chudnutie a výdaj energie, musíte začať pravidelne cvičiť a zároveň sa rozumne stravovať.


Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Chcete schudnúť? Pite!
Zdravý životný štýl Chudnutie sa začína v hlave
Jedlo a výživa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime