Fithall magazín

Sobota 20.1.2018 meniny má Dalibor

Cvičenia a trendy

Fit po pôrode

Fit po pôrode



Po pôrode si asi každá žena praje dostať sa čo najrýchlejšie späť do formy. Aj keď sú tehotenstvo aj pôrod pre ženské telo prirodzenými procesmi, návrat k pôvodnej kondícii chce svoj čas. Počas celého deväťmesačného obdobia, ale aj niekoľko týždňov po ňom, sa organizmus musí vysporiadať s mnohými zmenami a tieto zmeny je nutné rešpektovať.

Rozdiel je, či dotknutá rodila prirodzene, alebo cisárskym rezom. Po bežnom pôrode bez komplikácií je vhodné zistiť, či sa nerozostúpily brušné svaly. Už v pôrodnici by mala mamičkám rehabilitačná sestra vysvetliť, ako môžu cvičiť v šestonedelí. Zvyčajne sa hneď v nemocnici začína ľahom na bruchu, hlbokým brušným dýchaním alebo cvikmi na aktiváciu rúk a nôh, ktoré je možné cvičiť aj v posteli.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Cviky, ktoré vás dostanú po pôrode do formy

Po pôrode späť vo forme

Ako sa stravovať pri dojčení

 

Najdôležitejšou oblasťou po pôrode je panvové dno - to je vhodné posilňovať už pred otehotnením, aby bol potom návrat do pôvodného stavu rýchlejší. Ak sú svaly panvového dna slabé, môže totiž dochádzať k inkontinencii. Brušné svaly ako také potom začnite posilňovať veľmi zľahka. Stačí pritiahnuť v ľahu nohy k hrudníku a pomaly ich opäť položiť, alebo s výdychom bruško na chvíľu spevniť. Pre cvičenie po cisárskom reze nechajte dokonale zahojiť jazvu, potom prejdite k precvičovaniu panvového dna a až potom k ďalším partiám.

Spočiatku cvičte tak, aby ste necítili vo svaloch únavu ani pálenie a záťaž zvyšujte postupne. Počas prvých šiestich týždňov sa rozhodne vyhnite akýmkoľvek otrasom alebo poskokom, ale jemne cvičiť môžete. K športovaniu sa začnite vracať po ôsmich až dvanástich týždňoch, ak sa cítite dobre.

Uvedomte si, že pôrod sám o sebe bol náročný proces, v priebehu ktorého došlo k mnohým fyziologickým zmenám. Skúste na chvíľu vynechať náročné behy, hodiny aerobiku a spinningu, ale naopak sa zamerať na cvičenia, ktoré Vám pomôžu získať opäť rovnováhu. Veľmi vhodná je napríklad joga, ktorá sa zameriava na spevnenie hlbokých brušných svalov, naučí Vás dýchať a vôbec celkovo sa upokojiť.

Starostlivosť o dieťa je fyzicky i psychicky náročné, ale aj napriek tomu si skúste nájsť chvíľku pre seba a zacvičte si. Jednak sa ľahšie dostanete do pôvodnej kondície, ale tiež tým, že budete chvíľu robiť niečo pre seba, načerpáte nové sily.

Po pôrode, viac, ako inokedy, vnímajte potreby svojho tela. Netlačte sa do ničoho násilím a zbytočne sa neponáhľajte. Návrat k športu nie sú preteky s časom - naopak príliš usilovným cvičením a snahou zhodiť prípadné kilogramy, si môžete veľmi ublížiť.

Čo platí pre cvičenie, platí dvojnásobne pre stravovanie. Snažte sa nezanedbávať sa, nevynechávajte jedlá, ale ani sa neprejedajte. Občas sa totiž stáva, že ženy priberú až po pôrode, pretože nová životná situácia je stresujúca a náročná a jedlo potom býva "dobrým" spojencom.

Dnes existuje mnoho vedených lekcií, na ktoré môžete vziať dieťa so sebou, alebo Vám ich v niektorých fitness centrách radi postrážia. Na jar a v lete využívajte pekné počasie, chodievajte na dlhé prechádzky, alebo vyrazte s kočíkom na korčule. Nebojte sa do starostlivosti o nový prírastok zapojiť aj Vaše okolie a určite ho nepoužívajte ako výhovorku, keď sa Vám cvičiť nechce.

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
Cvičenia a trendy Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka
Cvičenia a trendy Cvičte a bude sa vám lepšie spať