Fithall magazín

Štvrtok 18.10.2018 meniny má Lukáš

Cvičenia a trendy

Cvičiť môžete aj v tehotenstve - 1. diel

Cvičiť môžete aj v tehotenstve - 1. diel



Okolo cvičenia a pohybovej aktivity v tehotenstve panujú rôzne mýty a skreslené predstavy. Starostlivosť o gravídne ženy sa už pred mnohými rokmi presunula z domáceho prostredia do rúk lekárov, a preto sa niekedy chybne nahliada na tehotenstvo skoro ako na chorobu.

Tehotenstvo je naopak veľmi prirodzený stav ženy, a ak ho nesprevádzajú zdravotné komplikácie, nemalo by mať vplyv na bežné činnosti a aktivity.

 

Je jasné, že pri voľbe športu alebo fyzickej záťaže musí žena rešpektovať pokročilosť tehotenstva, ale aj svoj zdravotný stav, fyzickú kondíciu a aktuálne možnosti. Ak žena aspoň rekreačne športuje a nijako sa do otehotnenia cvičeniu nevyhýbala, je vhodné pokračovať aj v tehotenstve. V tehotenstve možno športovať prakticky od prvého do posledného mesiaca, len je nutné zvážiť všetky rizikové faktory.

 

V tehotenstve všeobecne sa určite vyvarujte aktivít, ktoré môžu byť nebezpečné. Nie je vhodné venovať sa bojovým športom, atletike, dlhým a náročným behov, ale ani lyžovaniu na preľudnenom svahu. Akékoľvek otrasy alebo vplyvy, ako napríklad pri aerobiku, nepôsobia dobre na plod, ale ani na Vaše kolená a chrbticu, ktoré sú v tomto období zaťažené viac. Čo sa týka behu, v tehotenstve je vhodný hlavne pre tie ženy, ktoré sú na behanie zvyknuté. Behajte pomaly, vyberte si dobre odpružené tenisky, neprepínajte sa a nebežte po mokrom alebo namrznutom teréne. Beh v tehotenstve by mal pripomínať skôr rýchlejšiu chôdzu.

Aj s bruškom môžu ženy chodiť do posilňovne, ale je logické, že nebudú zdvíhať príliš ťažké závažie a posilňovať brušné svaly. Aktivita, ktorá je naopak veľmi odporúčaná, je joga alebo pilates. Cvičenie jogy v tehotenstve Vám pomôže otvoriť oblasť bedier i panvy, naučíte sa správne zapájať svaly tak, aby Vám pomohli pri pôrode, naučíte sa správne dýchať a ovládať svoj dych, ale tiež sa môžete účinne zbaviť stresu a načerpať sily.

Ak idete cvičiť v tehotenstve na vedenú lekciu, vždy o svojom stave inštruktora informujte. Pokiaľ nie je lektor školený na cvičenie s tehotnými, nemal by s Vami pracovať. Ak budete na účasti na lekcii trvať, cvičíte na vlastné riziko - vždy je preto lepšie zistiť si referencie a cvičiť pod vedením niekoho skúseného.

Ďalším veľmi príjemným pohybom pre Vás môže byť plávanie. To uvoľní Vaše svaly aj kĺby, pretože voda pekne nadnáša. Vyberte si k plávanie také miesto, kde nehrozí riziko, že Vás niekto kopne, ale aj miesto, ktoré spĺňa hygienické normy.

Každé tehotenstvo je iné, preto nie je možné jednoznačne povedať, ktorá aktivita komu urobí dobre a naopak. Dbajte na rady svojho lekára, ale tiež sa riaďte vlastným rozumom a vlastnými pocitmi. Veľakrát ženy, ktoré sú zvyknuté športovať a kvôli gravidite prestanú, trpia viac, ako keby pokračovali vo svojom obľúbenom športe, len s menšou intenzitou. Ženy, ktoré zvyknuté na cvičenie nie sú, by sa v tehotenstve nemali vrhať na intenzívny tréning, ale skúsiť napríklad práve jogu alebo pilates. Určite si však vystačia s dlhšími prechádzkami a na svojej postave môžu potom zapracovať po šestonedelí.

Pravidelný pohyb Vám počas tehotenstva môže pomôcť lepšie sa pripraviť na pôrod, zvládať prípadné výkyvy nálady, vyrovnať sa so stresom, ale tiež zostať v kondícii. Ak sa budete venovať vhodnej pohybovej aktivite počas gravidity, oveľa ľahšie sa tiež dostanete do formy po pôrode.

 

 

Cvičenie pre tehotné si pre vás pripravila naša lektorka jogy Jana Najbrtová. Určite stojí za to ho vyskúšať. Tehotenstvo nie je choroba :).

 

Cvicit-mozete-aj-v-tehotenstve-1diel.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov