Fithall magazín

Sobota 20.10.2018 meniny má Vendelín

Cvičenia a trendy

Myslíte si, že cvičíte vo fitku správne? Presvedčte sa!

Myslíte si, že cvičíte vo fitku správne? Presvedčte sa!



Kúpili ste si permanentku do fitness centra s tým, že konečne niečo urobíte pre svoje zdravie i postavu? Ak ste v tejto oblasti úplný začiatočník, najlepším riešením je najať si aspoň na pár hodín trénera, ktorý Vám všetko vysvetlí a pomôže s náročnými začiatkami. Ak ste sa rozhodli vziať cvičenie do vlastných rúk, prečítajte si o najčastejších chybách, ktorých sa ľudia vo fitness centre dopúšťajú.

1. Správne vybavenie
Do posilňovne či fitness centra nevyrážajte bez vhodného oblečenia a obuvi. Oblečenie na cvičenie by malo byť z funkčného materiálu, ktorý odvádza vlhkosť od tela, a tým Vám zaručí pohodlie. Vyberte si tiež pohodlné tenisky, ktoré sú dôležité jednak pre stabilitu nohy, ale aj kvôli bezpečnosti - môže sa stať, že Vám závažie vykĺzne z ruky a vhodne zvolenými topánkami zabránite úrazu. Nikdy nezabúdajte do tašky pribaliť uterák, ktorý vždy položíte na cvičebný stroj kvôli hygiene pod seba. Cvičenie bez uteráka je snáď nejhrubjšou chybou, ktorú môžete vo fitness centre spáchať. To, či budete používať špeciálne rukavice na posilňovanie je na Vás, ale vďaka nim nebudete mať na rukách pľuzgiere. Navyše je ich nosenie hygienickejšie.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako sa správne hýbať a jesť po päťdesiatke

Skoncujte s väčším pozadím raz a navždy

Ako sa zbaviť tuku na bruchu

 

2. Cvičenie bez pretiahnutia na začiatku i na konci
Čo sa týka samotného cvičenia, nikdy ho nezačínajte ani nekončite bez strečingu. Ten pripraví Vaše svaly na aktivitu a Vy tým predídete zraneniu alebo poškodeniu svalov. Navyše dôkladným úvodným pretiahnutím zaistíte lepšiu regeneráciu svalov po skončení cvičenia, takže pravdepodobnosť, že sa na druhý deň nebudete môcť pohnúť, je potom oveľa menšia. Pretiahnutie svalov po skončení námahy opäť prispeje k lepšej regenerácii a zaistí, aby Vaše telo zostalo pevné a štíhle.

3. Cvičenie bez zahriatia
Rovnako závažnou chybou, ako vrhnúť sa na cvičenie bez pretiahnutia, je cvičenie bez zahriatia svalov. Venujte aspoň 10 - 15 minút aeróbnej aktivite na začiatku, aby ste Vaše telo pripravili na to, že bude podávať výkon. Sadnite si na rotoped, choďte na bežeckom páse, alebo použite eliptický trenažér a až potom sa venujte posilňovaniu. Ľudia majú často tendenciu úvodné zahriatie vynechať, aby si neuberali energiu na posilňovanie, ale zahriate svaly naopak pracujú oveľa lepšie a efektívnejšie. Cvičením bez zahriatia riskujete poškodenie svalov, ale aj kĺbov.

4. Náhodné striedanie strojov
Posilňovanie bez vopred premysleného plánu Vám pravdepodobne nijako neuškodí, ale ani nepomôže. Neplytvajte svojou energiou prebiehaním od jedného stroja k inému, namiesto toho sa zamerajte len na určité svalové partie, alebo systematické precvičenie celého tela. Počas jedného tréningu posilňujte buď hornú, alebo spodnú polovicu tela, sústreďte sa na Vaše problematické partie, ale rozhodne sa nesnažte k cvičeniu použiť všetko, čo vidíte. Vopred sa rozhodnite, akú časť tela budete precvičovať, ale tiež koľko vykonáte opakovaní a koľko sérií.

5. Chybné držanie tela

Nesprávnym držaním tela počas cvičenia v posilňovni si môžete ublížiť najviac. Pokiaľ zapájate do cvičenia kvôli nesprávnemu držaniu tela iné svaly, než na ktoré je daný prístroj určený, nielen, že cvičenie nie je efektívne, ale tiež hrozí, že Vás potom budú bolieť chrbát i kĺby.

6. Príliš ťažké závažia
Preceňovanie vlastných síl býva najväčšou chybou začiatočníkov. Cvičenie nie sú preteky, preto rešpektujte svoje možnosti a cvičte s takým závažím, s ktorým zvládnete aspoň 10 opakovaní v jednej sérii. Ťažšie činky a závažia voľte v momente, kedy chcete pribrať svalovú hmotu. Závažia pridávajte postupne a pri cvičení venujte zvýšenú pozornosť správnemu držaniu tela.

7. Príliš ľahké závažia

Príliš ľahké závažie si často vyberajú ženy, ktoré sa boja, aby im svaly nenarástli až moc. Za priberanie svalovej hmoty je ale zodpovedný hormón testosterón, ktorý majú ženy len v stopovom množstve, preto sú také obavy zbytočné. Ak je závažie ľahké príliš, Vaše svaly nestimuluje a cvičenia potom nie je efektívna. Pre vyrysované a štíhle svaly cvičte s ľahšími váhami, s ktorými ale vykonáte viac opakovaní.

8. Nerešpektovanie druhých

Fitness centrum je zariadenie, kde sa stretáva na jednom mieste veľa rôznych ľudí. Preto je bezpodmienečne nutné dodržiavať základné hygienické pravidlá, ako je používanie uterákov pri cvičení a nosenie vhodného oblečenia a obuvi. Samozrejmosťou by malo byť upratovanie miesta, kde cvičíte, ktorý zahŕňa utretie stojov od prípadného potu a navrátenie činiek a závaží na pôvodné miesto. Ak cvičíte vo dvojici, snažte sa spolu baviť tak, aby ste príliš hlasným hovorom nerušili druhých.

9. Lenivé ústa ...
V každom fitnescentre fungujú trošku iné pravidlá, preto sa nebojte na čokoľvek personálu opýtať. To platí aj v prípade, keď si nie ste istí s použitím nejakého stroja alebo pomôcky. Nenechajte sa odradiť ani tým, keď k Vám počas cvičenia príde niekto skúsenejší a upozorní Vás na chyby v cvičení, ale naopak sa pokúste chybu napraviť. Ide predsa o Vaše zdravie a kondíciu!

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Nestačí iba začať cvičiť
Cvičenia a trendy Ako na pohyb a cvičenie s kilami navyše
Cvičenia a trendy Čo všetko dokáže obyčajné cvičenie