Fithall magazín

Pondelok 11.12.2017 meniny má Hilda

Cvičenia a trendy

Energetický výdaj alebo nie je to len o športe

Energetický výdaj alebo nie je to len o športe



Základným pravidlom chudnutia je zvýšenie energetického výdaja na úkor jeho príjmu. Mohlo by sa teda zdať, že stačí menej jesť a viac cvičiť, ale táto rovnica nie je ani zďaleka taká jednoduchá, pretože faktorov, ktoré sa podieľajú na hmotnosti tela, je naozaj veľa.

Výdaj energie pohybovou aktivitou by mal tvoriť 20 - 40% z celkového výdaja. Túto zložku môžete samozrejme ovplyvniť najľahšie - obujte si tenisky a vybehnite do lesa, alebo si zacvičte doma.

Množstvo prijatej i vydanej energie závisí ale aj od pohlavia a veku. Muži majú väčšinou vyššiu spotrebu energie než ženy, vzhľadom k ich hmotnosti a výške - majú teda väčšinou vyšší bazálny metabolizmus. S pribúdajúcimi rokmi hodnota bazálneho metabolizmu, ale aj množstvo pohybovej aktivity klesá, a preto je nutné upraviť jedálniček a pridať športu viac.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Veľká jarná detoxikácia

Malé triky počas stolovania

Ako zabrániť prejedaniu

 

Celkový energetický výdaj, ktorý by sa mal pre zachovanie hmotnosti rovnať energetickému príjmu, sa vypočíta súčtom kľudového energetického výdaja, postprandinálnej termogenézy a energetického výdaja pri pohybovej aktivite.

Kľudový energetický výdaj (bazálny metabolizmus) tvorí  55 - 70% celkového výdaja a slúži na zabezpečenie základných životných funkcií organizmu a na udržiavanie stálej telesnej teploty. Je ovplyvnený genetickými faktormi, vekom, pohlavím, hmotnosťou, hormónmi, výškou energetického príjmu, fyzickou aktivitou a vonkajšou teplotou. S nárastom podielu svalovej hmoty sa zvýši aj hodnota bazálneho metabolizmu, pretože svalové tkanivo tvorí dopyt po energii a živinách viac než tkanivo tukové. Túto zložku výdaja energie možno teda tiež ovplyvniť vlastnými silami - cvičením a pravidelnou striedmou stravou.
 
Na výdaji sa ďalej podieľa tzv. postprandinálna termogenéza, a to až z 8 - 12%. Je spojená s trávením, vstrebávaním a metabolizmom prijatej potravy, ale aj s aktiváciou sympatického nervového systému po jedle. Taktiež je ovplyvnená do značnej miery genetikou, ďalej celkovým príjmom potravy a jej rozložením počas dňa, živinami v potrave a hormónmi. Aj túto zložku energetického výdaja možno preto čiastočne ovplyvniť.

Až 10% energetického výdaja môže u niektorých jedincov predstavovať fajčenie a konzumácia kofeínu alebo čierneho čaju. Keď sú potom tieto látky vysadené, tak je pravdepodobné, že bez úpravy režimu bude hmotnosť stúpať. Aj keď chcete chudnúť, po cigaretách ale určite nesiahajte.

Energetický príjem, ale aj výdaj má väčšina ľudí z veľkej časti vo svojich vlastných rukách. Kľúčom ku schudnutiu, udržaniu hmotnosti aj nabratiu váhy je dobre zostavený jedálniček a pravidelný pohyb.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Radíme Nechudnete? Otestujte si moč!
Jedlo a výživa Pečivo a diéta, ide to vôbec dokopy?