Fithall magazín

Štvrtok 21.11.2019 meniny má Elvíra

Zdravý životný štýl

Desatoro, ako predísť nadváhe detí

Desatoro, ako predísť nadváhe detí



Nadváha a obezita v posledných 30 rokoch stále narastá, a to aj medzi deťmi. V súčasnosti ľudí, ktorí majú nadváhu alebo sú dokonca obézni, je okolo 20%. Vysvetlenie, prečo tomu tak je, existuje celý rad, najväčšiu rolu ale jednoznačne hrá zmena nášho životného prostredia, štýlu a návykov.

V žiadnom prípade nehľadajte príčinu v génoch - genetická výbava deti i rodičov je rovnaká. A mýlia sa aj tí, ktorí sa domnievajú, že deti z nadváhy a obezity "proste raz vyrastú". K tomu samozrejme dôjsť môže, ale iba v prípade, že dieťa v spolupráci s rodinou začne efektívne fungovať na zmene životosprávy. K tomu je dobré si uvedomiť, že čím dlhšie sa deti pohybujú v pásme nadváhy či obezity, tým skôr sa u nich veľmi pravdepodobne objaví ochorenie, ktoré sa skôr prejavovalo až vo vyššom veku. Ľudia s obezitou majú oproti ľuďom s normálnou hmotnosťou 5 × vyššie riziko, že budú mať cukrovku a vysoký krvný tlak.


Desatoro ako predchádzať nadváhe a obezite v detstve

1. Pravidelný pohyb - zo všetkých dostupných postupov je najúčinnejšou metódou v prevencii nielen nadváhy a obezity, ale i napríklad cukrovky. Naviac tu platí príslovie, že čo sa v detstve naučíš, budeš používať celý život. Dajte svojim deťom možnosť spoznať, ako je pohyb príjemný - neskôr to pôjde horšie.

2. Pravidelné stravovanie - nezabúdajte na raňajky, ich vynechanie v stravovacom režime väčšinou vedie k rýchlemu doplneniu energie vo forme sušienok alebo sladených nápojov počas vyučovania, čo je častou príčinou vzniku nadváhy u detí.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako vybrať dieťaťu koníčka?

Zabavte deti pohybom

Deti a špot

 

3. Dostatok ovocia a zeleniny (minimálne 3 × denne).

4. Sústrediť sa na jedlo - vykonávanie iných činností pri jedle vedie k tomu, že zvyčajne zjete viac, než potrebujete, pretože tieto vnemy zakryjú pocit nasýtenia.

5. Vyhýbať sa reklamám na potraviny
- častým spúšťačom nadváhy bývajú práve televízne reklamy, ktoré sú čím ďalej tým viac zamerané na deti. Snažte sa im teda vyhýbať, rovnako tak ako "rizikovým" uličkám v nákupných centrách.

6. Pravidelný spánok - je pre dieťa úplne zásadný, inak bude unavené, neodpočinuté a energiu bude získavať z okamžitých zdrojov, teda jedla a pitia.

7. Dostatok mliečnych výrobkov
- obsahujú totiž vápnik, ktorý je dôležitý pre stavbu kostí.

8. Nedržať žiadne moderné redukčné diéty (pozor najmä u dievčat)
- existuje celý rad tzv. vierohodných zdrojov, ako zaručene schudnúť. Väčšinou ale nefungujú. O redukcii hmotnosti u vašich detí sa radšej poraďte so svojím detským lekárom, zvlášť v prípade, keď sa jedná o kompletnú zmenu stravovacieho režimu.

9. Zapojiť sa musí celá rodina
- ak budete zmenu stravovacích návykov, ktoré vám naordinoval detský lekár, uplatňovať iba na dieťa, očakávaný efekt veľmi pravdepodobne nedosiahnete.

10. Obmedzte hry na počítači a sledovanie televízie
- na tieto činnosti stanovte deťom týždenný časový limit a ešte lepšie, kompenzujte ho aktívnym pohybom, najmä ak je vonku pekné počasie.

Nezabudnite, že rodičia majú ísť deťom príkladom, pokúste sa teda riadiť desatorom spolu so svojimi deťmi. Budete prekvapení, ako to na vás bude fungovať!


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Rodina a deti Vyžeňte deti von
Zdravý životný štýl Ako udržať dieťaťu správnu váhu
Jedlo a výživa Zásady detskej výživy