Fithall magazín

Štvrtok 21.11.2019 meniny má Elvíra

Jedlo a výživa

Ako sa stravovať pri dojčení

Ako sa stravovať pri dojčení



Mamička sa po návrate z pôrodnice niekedy nestihne ani najesť. Pre jej zdravie a zdravie dieťaťa je však vyvážené stravovanie so zvýšeným množstvom tekutín a ochranných látok (teda vitamínov, flavonoidov, minerálnych látok) veľmi dôležité.

Energetická potreba pri dojčení narastá približne o 500 kcal, je však veľmi dôležité, akými potravinami ju mamička napĺňa. Ak vyberá potraviny s rozvahou, nemusí sa báť ďalšieho rastu hmotnosti, ale naopak.

Na čo zabudnúť
Do vhodného stravovania nepatrí náhrada bežnej stravy čokoládou, cukríkmi, džúsmi, rýchlo zhltnutým suchým rožkom či rýchlym občerstvením - to potom vedie nielen k nedostatočnej výžive dieťaťa a výživovým nedostatkom u matky, ale aj k nežiadúcemu nárastu hmotnosti matky.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako předísť detskej obezite

Čo servírovať v zime deťom na tanier

Ako udržať dieťaťu správnu váhu

 

Mamička si môže privodiť problémy súvisiace s dlhodobým nedostatočným príjmom tekutín (zápcha, tvorba "piesku" v žlčníku a pod). Okrem bežného pitného režimu je vhodné vždy pred dojčením vypiť cca štvrťlitrový pohár vody.

Dvanástoro dojčiacej matky
1) Vždy, keď sa zobudím alebo som zobudená i v polospánku, s dieťaťom pri prsníku si aspoň 2x odpijem z pollitrového pohára na nočnom stolíku, ktorý som si tam večer pripravila.

 

2) Najneskôr pol hodiny potom, čo vstanem, si vezmem aspoň sústo pečiva alebo nejaké cereálie alebo kúsok ovocia, trochu jogurtu alebo plátok syra, aby sa mi rozbehol metabolizmus a telo nehladovalo. Vypijem pohár vody.

 

3) Do dvoch hodín po tom, pokojne aj pri dojčení, sa naraňajkujem. A opäť vypijem pohár tekutiny.

 

4) Nič nie je dôležitejšie ako moje zdravie a pohoda, pretože bez neho bude pokrivkávať aj zdravie a pohoda mojich milovaných. Preto si aspoň 2x denne nájdem čas, aby som si dala na desiatu kúsok ovocia, jogurt a 2x denne k hlavným jedlám zeleninu.

 

5) To najkvalitnejšie a najlepšie na jedálnom lístku nie je len pre mojich blízkych, ale aj pre mňa.

 

6) Ku každému jedlu, od raňajok do večere, vždy vypijem pohár tekutiny a medzi jedlami tiež.

 

7) Kyslomliečne mliečne výrobky mi pomôžu s dobrým trávením.

 

8) Tvrdé syry sú dobrým zdrojom vápnika.

 

9) Mäkké syry, tvaroh, vajcia, chudé mäso, rybie mäso sú pre mňa plnohodnotným zdrojom bielkovín.

 

10) Aj tuk je v mojej strave potrebný. Rastlinný na šalát alebo pečivo, živočíšny v rybách a tučných mliečnych výrobkoch je úplne v poriadku.

 

11) Najlepším zdrojom tekutín je voda, stolová voda neperlivá, jemne perlivá, ochutená citrónom, pomarančom alebo mätou, čaje "NECA" (bez kofeínu), ovocné čaje, bylinné čaje vhodné pri dojčení. Občas si môžem jedálny lístok spestriť džúsom, nealko pivom, kávou bez kofeínu.

 

12) Pravidelná strava, zelenina, vhodné obilniny a výrobky z nich, strava zmiešaná (skombinovaná v každom jedle z bielkovín, sacharidov i tukov) mi pomáhajú udržať alebo postupne znižovať hmotnosť, udržujú vhodnú hladinu cukru v krvi, a preto nemám návaly žravosti, nie som zo seba nešťastná, mám vyrovnanejšiu a pohodovejšiu náladu. Tým zaistím aj väčšiu pohodu bábätka.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Škodí káva zdravie?
Viete na čom varíte?
Zdravý životný štýl Očistná kúra, áno či nie?